NAKUPOVANJE PREK SPLETA

Slovenka ostala brez 215 €! Tako dobro je bila zastavljena lažna spletna trgovina (in kako ukrepati)

Če je spletno nakupovanje doživelo razcvet v času covida, zadnje raziskave kažejo, da se trend nakupovanja v spletnih trgovinah iz leta v leto veča.
Fotografija: Pri spletnem nakupovanju si raje vzemite čas in natančno preverite spletno trgovino in samega trgovca, saj nas to lahko obvaruje pred kasnejšo finančno škodo. Foto: Shutterstock
Odpri galerijo
Pri spletnem nakupovanju si raje vzemite čas in natančno preverite spletno trgovino in samega trgovca, saj nas to lahko obvaruje pred kasnejšo finančno škodo. Foto: Shutterstock

Prek spleta večkrat mesečno nakupuje vsak tretji Slovenec, med najpogostejšimi nakupi pa so prehranska dopolnila, kozmetika, izdelki za šport in prosti čas, bela tehnika, na prvem mestu pa oblačila in obutev.

Med tistimi, ki so se za nakup »ročno« izdelanih dizajnerskih čevljev znamke INCH2, za katere je treba odšteti več sto evrov, dlje časa odločali, je tudi bralka Nuša. »Dve leti sem jih občudovala, spremljala na Instagramu, Facebooku, potem končno oglas za 70 % znižanje. Čevlje sem naročila in se sprijaznila z 8-tedenskim čakalnim rokom. Ker so »handmade«.

Po osmih tednih sem poslala mail, na katerega sem dobila prijazen odgovor, da se je zaradi velikega števila naročil izdelava zavlekla, in naj čevlje pričakujem v 4 tednih. Na naslednji mail nisem dobila odgovora. Tudi na nobeno od na spletni strani objavljenih telefonskih številk podružnic, ki naj bi jih imeli v Združenih državah Amerike, Veliki Britaniji, Rusiji in Latviji, se nihče ni oglasil. Mojih 215 € je 'šlo po gobe'.«

O tem, kako ukrepati v tovrstnih situacijah, ali še bolje, kako pravočasno prepoznati spletno prevaro smo se pozanimali pri strokovnjakinji za digitalno varnost ter CRM in direktorici Info Hiše Bojani Pleterski.

Kako preveriti, da je spletna trgovina legitimna?

Če ne poznamo spletne trgovine, je ključno poiskati informacije. Najprej preverimo, ali ima spletna trgovina objavljene podatke: kdo je upravljavec – naziv, naslov, matična številka podjetja telefonska številka (je sploh dosegljiva), kontaktni e-naslov, se slednja ujemata z nazivom. V kolikor teh podatkov ni, ste že dobili svoj odgovor. Preverite tudi url spletne strani, pri čemer lahko uporabite https://whois.domaintools.com ali za slovenske še hitreje na https://www.register.si. Nedavni datum registracije in brezplačni elektronski naslov ob registraciji domene sta že dva alarma.

Preveriti je treba splošne pogoje spletne trgovine in politiko zasebnosti. V primerih nelegitimnih spletnih trgovin teh dokumentov ne boste našli, ali pa bodo splošni in ne bodo navajali nobenih podatkov o upravljavcu. Koristi tudi pregledati ocene potrošnikov oziroma v brskalnik nastavno vpišemo na primer »Is www.trgovina.com fake?« (op. p. »Je ///ime trgovine/// lažna?«).

Če ste podatke o upravljavcu spletne trgovine našli, preverite še iz katere države prihaja, saj boste za nakupe znotraj EU, na Norveškem ali Islandiji bolje zaščiteni v skladu z enotno evropsko potrošniško zakonodajo in da se v primeru težav lahko obrnete na Tržni inšpektorat oz. Evropski potrošniški center.

V primeru nakupov pri ponudnikih izven Evropske unije (Kitajska, ZDA), niste nič zavarovani; ne morete odstopiti od pogodbe, zahtevati vračila kupnine ali zamenjati blaga. Z vidika varnosti osebnih podatkov, vključno s plačilnimi podatki, je pomembno tudi, da ima spletna stran certifikat za varen prenos podatkov (https).

Preverjanje spletne trgovine je vsekakor lažje izvesti na računalniku kot na mobilnem telefonu, kjer se vse informacije hitreje najdejo in preverijo. Več ranljivosti je tudi v primeru, ko opravljate nakup v spletni trgovini, pri čemer ste do nje prišli preko oglasa v družabnem omrežju (Facebook, TikTok in podobno).

Bojani Pleterski je strokovnjakinja za digitalno varnost in CRM ter direktorica Info Hiše. Foto: Voranc Vogel
Bojani Pleterski je strokovnjakinja za digitalno varnost in CRM ter direktorica Info Hiše. Foto: Voranc Vogel

Ali obstaja način za hitro prepoznavanje lažnih spletnih trgovin?

Pri spletnem nakupovanju si raje vzemite čas in natančno preverite spletno trgovino in samega trgovca, saj nas to lahko obvaruje pred kasnejšo finančno škodo. Pogledati velja vsaj naslednje indikatorje: ponudba (so cene občutno nižje, akcija velja kratek čas, vsi izdelki so na zalogi, brezplačna dostava povsod), na spletni strani ni podatkov o prodajalcu (naslov, kontaktni podatki, matična številka, …), kontakt prodajalca (preko obrazca oddamo sporočilo in odgovor se vrne avtomatsko iz brezplačnega naslova).   

PREBERITE ŠE -> Psihologinja odgovarja: So res družbena omrežja glavni krivec za težave s samopodobo pri najstnikih?

Veliko spletnih trgovin nam v duhu izboljšanja uporabniške izkušnje nudi hranjenje gesla ali celo številke bančne kartice v napravi. Da ali ne?

Brskalniki vam avtomatsko ponudijo hrambo gesla, ko ga kreirate za spletno trgovino. Tega vam se priporočam. Za shranjevanje raje uporabite program za upravljanje z uporabniškimi imeni in gesli, kot je na primer KeePassXC.

Prav tako ne priporočam prijav z računi FB ali Google in podobno. Vedno se registrirajte z geslom in naj ne bo enak za več spletnih trgovin. Tudi shranjevanje bančnih kartic v spletne trgovine odsvetujem, prav tako ne moremo biti gotovi, da se tudi v primeru, ko zavrnemo to možnost, podatki o kartici ne bodo shranili. Zato priporočam, da se za vse spletne trgovine, ki niso preverjene, izvajajo plačila s predplačniškimi karticami (kjer dobroimetje napolnite sami) ali še bolje, kadar banka to omogoča, uporabite podatke o navidezni kartici, ki je generirana samo za en nakup (kot na primer ponuja Revolut).

Tudi pri uporabi Paypala je bolje, da sredstva ročno nalagate na račun, namesto da je račun avtomatsko povezan z bančno kartico. Danes je tudi zelo tvegano, če nimate vklopljenih SMS sporočil o vsaki transakciji na vašem računu, da lahko ob zlorabi takoj prekličete kartico.

PREBERITE ŠE -> Tedenski jedilnik: božanska kosila z Yasko

Izbor načina plačila: po povzetju, s kartico, predračun? Kako se pri nakupu lahko zavarujemo z načinom plačila?

Z načinom plačila se težko zavarujemo. Na prvo žogo bi rekli plačilo po povzetju, vendar bi se tako zavarovali samo pred nedobavljenim naročilom. Te možnosti pa lažne spletne trgovine ne omogočajo. Sicer pa se pri plačilu po povzetju v praksi ravno ne zgodi, da pred dostavljavcem odpremo paket in preverimo izdelke, tudi pri paketomatu ne moremo prevzeti paketa, preden na plačamo zneska odkupnine. Ali ko nekdo od družinskih članov za vas prevzame paket. Iz tega vidika je sicer boljša opcija plačilo s kartico, saj obstaja možnost preklica transakcije, pa čeprav ni vedno uspešna.

Pri plačilu s kartico priporočam, da pred prvim nakupom oziroma pri menjavi plačilne kartice preverite, ali lahko spletni nakup potrdite z uporabo močne avtentikacije (za trgovce znotraj EU) in varnostnim standardom 3D Secure, ki jih prepoznate po logotipu »MasterCard SecureCode« oz. »Mastercard ID Check« ali »Verified by Visa« oz. »Visa Secure«.

Verjetno se vam je že kdaj zgodilo, da je bila transakcija na določeni spletni trgovini zavrnjena. To je lahko razlog, da jo je banka uvrstila na svoj seznam zlorab in zavrnila transakcijo. Foto: Shutterstock
Verjetno se vam je že kdaj zgodilo, da je bila transakcija na določeni spletni trgovini zavrnjena. To je lahko razlog, da jo je banka uvrstila na svoj seznam zlorab in zavrnila transakcijo. Foto: Shutterstock

Kako postopati, če ugotovimo, da gre za spletno prevaro?

Če ste ugotovili, da gre za spletno prevaro; ste že neuspešno kontaktirali prodajalca ali pa sploh ne najdete poti do njega, najprej pisno pritožbo posredujte na vašo banko. Slednja bo skušala pri banki prejemnici plačila doseči preklic transakcije. Nato se lahko obrnete na pristojni organ za izvensodno reševanje sporov (podatek najdete na spletnih straneh vaše banke), pri tem pa ukrepajte hitro oziroma pravočasno (upoštevajte postavljene roke).

Zelo koristno za vas in tudi ostale je, da lažne spletne trgovine sporočate banki, na Si.CERT ali tudi na policijo, da se te spletne trgovine čim prej uvrstijo na sezname zlorab, ki si jih med seboj banke in organi tudi delijo. Verjetno se vam je že kdaj zgodilo, da je bila transakcija na določeni spletni trgovini zavrnjena. To je lahko razlog, da jo je banka uvrstila na svoj seznam zlorab in zavrnila transakcijo. Ob ugotovljeni prevari bo tudi vaša kartica, če ste jo pri takem nakupu uporabili, izpostavljena zlorabi, zato jo je priporočljivo preklicati.

PREBERITE ŠE -> Izpoved: Kako sem srce podarila neznancu na spletu

Kaj pa lahko dejansko pričakujemo od »prijave«? Tudi povračilo stroškov?

V primerih spletnih trgovin, registriranih v EU, Norveški in Islandiji smo veliko bolj zavarovani in lahko pričakujemo pozitiven rezultat. Ko pa smo izven tega območja, je verjetnost povračila manjša. V najboljšem primeru, če smo dovolj hitri in transakcija na banki prejemnici plačila še ni izvedena, se lahko nadejamo stornirane transakcije. Sicer pa je rezultat negotov.

Zato je res pomembno, da smo pri nakupih na spletu zelo previdni in spletne trgovine preverimo. Naj vam ne bo težko poklicati na številko, ki je objavljena. Tudi na primer, če so uvedli nov plačilni način in vas postopek prisili, da ga uporabite, raje pokličite v trgovino in preverite. Koristno je tudi spremljati (in soustvarjati) seznam lažnih spletnih trgovin, ki ga najdete na tej povezavi.

Preberite še:

V prodaji

Ne spreglejte