Dubajska čokolada: V poplavi ponaredkov je samo ena originalna
Gotovo ste že slišali za dubajsko čokolado, tablico mlečne čokolade, ki je napolnjena s kadaif rezanci (fino rezanim testom z Bližnjega vzhoda), pistacijevo kremo in sezamovo pasto tahini. Če niste, ste leto 2024 preživeli stran od družbenih omrežij, saj je ta posladek preplavil Tik Tok, Instagram in Facebook v vseh možnih oblikah, od originalne kreacije iz Dubaja do domačih receptov, ki so jih poustvarjali spletni vplivneži.
Seveda so trgovci takoj, ko je dubajska čokolada postala priljubljeni hešteg na družbenih omrežjih, zavohali priložnost za dobiček in tako so trgovine in slaščičarne po vsem svetu (tudi pri nas) kmalu preplavile čokoladne tablice z napisi »Dubai Chocolate«.
Številni so jo kljub visokim cenam pograbili, marsikdo pa je zavijal z očmi ob še enem kulinaričnem trendu (od milenijskega avokado toasta jih je bilo že nešteto). A pri tem je večini potrošnikov ušlo dejstvo, da so vse to ponaredki sladke kreacije, ki se jo je v Dubaju domislila Sarah Hamouda.
PREBERITE ŠE -> Slovenka v Istanbulu: Tako je moja turška družina preverila, če bom primerna snaha
39-letna Sarah Hamouda je čokoladarka britansko-egiptovskih korenin, ki že devet let živi v Dubaju. Med pandemijo koronavirusa leta 2021, ko je bila v drugo noseča in je pogosto občutila skomine po nenavadnih živilskih kombinacijah, se je lotila izdelovanja čokolade in eden prvih okusov, ki ga je ustvarila, je bil prav mlečna čokolada s kadaif rezanci, pistacijevo kremo in tahini pasto.
Pri tem jo je navdihnila bližnjevzhodna sladica knafeh (ki sicer vsebuje tudi sladek sveži sir), zato je Sarah čokoladno tablico poimenovala »Can’t Get Knafeh of It«, ki je besedna igra na frazo, da se nečesa ne moreš nasititi.
Igriva poimenovanja, ki si jih Sarah izmišljuje skupaj s svojim soprogom, so postala zaščitni znank njene znamke čokolad Fix Dessert Chocolatier, ki premore še veliko drugih okusov, denimo čokolado s slanimi prestami, koruznimi kosmiči, slanim maslom ali takšno z okusom karak čaja, aromatične začimbne mešanice, ki je priljubljena na Arabskem polotoku.
Tudi te kombinacije so navdušile sladokusce, a nobena tako zelo kot tablica Can’t Get Knafeh of It, ki je zahvaljujoč videu spletne vplivnice Marie Vehera čez noč konec leta 2023 postala viralna senzacija, Sarah in njenega moža pa zasul z naročili, da sta morala proizvodnjo iz domače kuhinje prestaviti v večje prostore in zaposliti še 10 pomočnikov.
Od takrat vsak dan ustvarijo 500 dvestogramskih tablic Can’t Get Knafeh of It čokolade, ki se je je prijel tudi vzdevek »dubajska čokolada« in stane okrog 18 evrov.
Vseh 500 prodajo izključno v Dubaju in po novem tudi v Abu Dhabiju, saj jih ponujajo le preko lokalne aplikacije, naročila pa odprejo vsak dan samo ob 14. in 17. uri in se nemudoma zapolnijo. Čeprav so prejeli že nešteto prošenj iz drugih držav in kontinentov, do nedavnega mednarodne dostave še niso ponudili, namigujejo pa, da razmišljajo v tej smeri in da bi kmalu lahko začeli dostavljati v Avstralijo.
Pojav ponaredkov
Seveda to še ne pomeni, da viralno Can’t Get Knafeh of It čokolado jedo samo Dubajčani, Dubaj je navsezadnje priljubljena turistična destinacija, polna mednarodnih priseljencev, in v letu 2024 je postal lov za tablico Fix čokolade eno ključnih doživetij za obiskovalce te arabske metropole.
Kdor se ni podal v Dubaj ali prosil koga, ki je tja potoval, naj mu viralno tablico prinese, pa se je seveda zadovoljil s ponaredki, ki so po vsem svetu v takšni ali drugačni obliki vzniknili kot gobe po dežju, in jih lahko razvrstimo v dve kategoriji.
Prva so dobesedni ponaredki, ki kopirajo embalažo Fix čokolade. Kar nekaj takšnih najdemo na evropskih spletnih straneh in na fotografijah izgledajo kot originalna tablica Can’t Get Knafeh of It, vendar podroben opis izdelka razkrije, da ga izdeluje znamka »Fix Dubai Chocolate« ali kaj podobnega in ne Fix Dessert Chocolatier, narejen pa je v Turčiji in ne v Dubaju.
Drugi vrsta so izdelki, ki kopirajo samo recepturo, čokolado pa imenujejo »Dubai Chocolate«. Med te spada tudi čokoladni magnat Lindt, ki je to vrsto čokolade lani novembra premierno uvrstil v svoj repertoar in jo na posebnih dogodkih v svojih poslovalnicah po svetu za visoko ceno prodajal v omejenih količinah.
Zavajanje kupcev in tožba
A kaj hitro je zgodba o čokoladnem uspehu dobila grenak priokus, saj je proti Lindtu, pa tudi Lidlu in Aldiju (v Sloveniji Hofer), nemški uvoznik sladkarij Andreas Wilmers vložil tožbo, da zavajajo kupce z izrazom »dubajska čokolada«, če ta ni izdelana v Združenih arabskih emiratih. Lindtova je denimo izdelana v Nemčiji, Aldijeva pa v Turčiji.
Sodišče se je postavilo na stran Wilmersa, vendar sodba še ni pravnomočna, se je pa Lild zagovarjal, da se njihov izraz dubajska čokolada nanaša na vrsto čokolade z nadevom iz kadaifa in pistacijeve kreme in ne na njeno poreklo, Lindt pa je medtem že spremenil poimenovanje svoje različice, ki jo bo začel prodajati na trgovskih policah po vsem svetu, v »Dubai Style Chocolate« (čokolada v dubajskem stilu, op. p.).
PREBERITE ŠE -> Oljkarka Martina Veršnik: Oljčno olje je druga najbolj ponarejena dobrina na svetu
Ko torej govorimo o dubajski čokoladi, je jasno, da je klobčič kadaif rezancev precej bolj zapleten, kot se zdi na prvi pogled. Ustvarjalka originalne tablice Sarah Hamouda je dejala, da je počaščena, ko vidi ljudi, ki na družbenih omrežjih eksperimentirajo z njenim receptom in doma ustvarjajo svojo različico čokolade, malo manj pa ji je všeč, da proizvajalci, željni dobička, kopirajo njen izdelek vključno z embalažo.
Pred ponaredki svari tudi zdravstvena stroka, saj pri proizvodnji teh ni nujno, da so upoštevani vsi prehranski in higienični protokoli, in se lahko zgodi, da vsebujejo kontaminirane sestavine, v nepravilno skladiščenih pistacijah so denimo celo našli človeku nevarne plesni.
In ne nazadnje, če je verjeti tistim izbrancem, ki so poskusili originalno čokolado Sarah, ter jo primerjali tudi z najboljšimi ponaredki, ti pravijo, da so vse drugo le približki in da je tablica, ki je zaenkrat na voljo le v Dubaju in Abu Dhabiju, res vredna 18 evrov. Navsezadnje gre za vrsto tistih pregrešnih sladic, ki si jih privoščimo le nekajkrat v življenju.
Preberite še:
Onaplus
Postanite naš naročnik in si zagotovite dostop tudi do zaklenjenih avtorskih vsebin.