Slavni čevljar, ki so mu zaupali tako britanska kraljica kot Beatli
Tako britanska kraljica kot Beatli so za najpomembnejše trenutke svoje kariere izbrali po meri izdelano obutev francoskega čevljarskega mojstra Rogerja Vivierja.
Elizabeta II. jih je obula celo za najpomembnejši dan svoje vladavine – kronanje 2. junija 1953. A kdo je bil francoski vizionar in zakaj so njegovi čevlji še danes tako zelo dragi in cenjeni?
Gledališki začetki
Roger Vivier se je rodil 13. novembra 1907 v Parizu. Čeprav je kmalu v otroštvu postal sirota, je imel srečo, da ga je k sebi vzela teta, ki je v dečku prepoznala umetniško žilico in ga spodbujala k ustvarjanju. Tako se je že kot mlad fant zaposlil v pariškem gledališču Belleville, kjer so ga očarali raznoliki gledališki kostumi. Tamkajšnji scenograf Paul Seltenhenmammer ga je prepričal, da se namesto igralstvu posveti oblikovanju in Vivier se je leta 1924 vpisal na študij kiparstva na pariški umetniški šoli École des Beaux-Arts.
A kiparstvo ni bilo to, po čemer je hrepenel mladi ustvarjalec in po dveh letih je umetniški študij opustil na račun obutve. Da bi pridobil znanje o izdelovanju čevljev, se je zaposlil kot vajenec v čevljarski delavnici svojega sorodnika in si kmalu ustvaril ime zase s pomočjo vplivnih strank.
Med njimi sta bili dve veliki francoski zvezdi tedanjega časa plesalka in pevka Jospehine Baker ter igralka in pevka Mistinguett, ki ju je Vivier spoznal, ko je kot najstnik delal v zakulisju gledališča Belleville. Odrski zvezdnici sta bili nad čeveljci, ki jih je ustvaril zanju, tako navdušeni, da sta mu med drugimi gledališčniki naredili tako veliko reklamo, da je mladi čevljar leta 1937 lahko odprl lastno čevljarsko delavnico na Rue Royale v Parizu.
Naročila visoke mode
Vivierjev sloves je v naslednjih letih tako rasel, da so ga k sodelovanju povabili tudi najbolj vplivni modni velikani tistega časa. Do konca 30. let prejšnjega stoletja je oblikoval čevlje za slavno francosko čevljarsko hišo François Pinet in za švicarsko čevljarsko podjetje Bally, za svoje kolekcije pa so ga najeli tudi Elsa Schiaparelli (bila je prva izmed oblikovalcev visoke mode, ki ga je poklicala k sebi), Madame Grès, Christian Dior in Yves Saint Laurent.
Za Diorja je Vivier ustvarjal več kot desetletje in se v letih med 1947 in 1963 domislil izredno raznolikih čevljev z visoko peto – med njimi so bili tudi takšni z izredno tanko jekleno stileto peto in pa model, poimenovan »Virgule« ali »Comma« oziroma vejica, saj je njihova majhna petka po obliki spominjala na jezikoslovno ločilo.
PREBERITE ŠE -> Tako vraževeren je bil Christian Dior, modne kolekcije je zavaroval s temi rituali
Pomemben presežek so bili tudi škornji, ki jih je oblikoval za jesensko kolekcijo Yves Saint Laurenta za leto 1963, in sicer so bili to prvi škornji čez koleno z nizko peto, ki so jih nato v desetletjih, ki so sledila, posnemale številne znamke obutve. Kdo ve, če bi ženske danes nosile tako visoko segajoče škornje, če si Vivier ne bi drznil škornjev razpotegniti čez koleno.
Za Yves Saint Laurenta je leta 1965 Vivier ustvaril še en ikonični model, poimenovan »Pilgrim pump«, in sicer za kolekcijo, ki je bila posvečena nizozemskemu slikarju Pietu Mondrianu.
Salonarji z nizko peto so svoje ime dobili po kvadratni kovinski sponki na sprednjem delu, ki jo je Vivier oblikoval po navdihu sponk, ki so jih v 17. stoletju nosili angleški osvajalci Severne Amerike, znani pod imenom »pilgrims«, Vivierjeva interpretacija pa je tako obnorela ženske, da so ti salonarji po modni reviji postali najbolj zaželeni kos sezone.
Dve leti kasneje, 1967, je njihovo priljubljenost še dodatno podkrepila francoska filma zvezda Catherine Deneuve, ki je salonarje nosila v filmu Belle de Jour, po uspehu na velikem platnu pa je ta model čevljev Vivier preimenoval v »Belle Vivier«, kot so znani še danes, saj jih čevljarska hiša še vedno izdeluje, kvadratno sponko (v kovinski ali preoblečenih različicah) pa so posvojile tudi druge modne znamke in oblikovalci.
Čevlji, vredni same kraljice
Vivier je bil znan tudi po tem, da je čevljarsko obrt povzdignil v pravo umetnost, njegova obutev pa je zaradi prestižnih materialov (svileni saten, čipka in dragi kamni), natančnosti izdelave in neverjetnih detajlov spominjala na oblačila visoke mode.
Enega najbolj dragocenih parov čevljev je ustvaril za kronanje Elizabete II., in sicer sandale iz zlatega usnja, okrašene s tritisočimi pravimi rubini vzdolž pete in narta, v dizajn pa je čevljar za novopečeno kraljico skril tudi platformo, ki je poskrbela za udobje med nošenjem tekom dolgega dne.
Leta 2020 je čevljarska hiša Vivier, tedaj pod vodstvom umetniškega direktorja Gherarda Fellonija, poustvarila kraljičine sandale in jih prvič v zgodovini ponudila na prodaj širši množici. Za skoraj identičen par, prav tako ročno okrašen z rubini, je bilo treba odšteti več kot 1.600 evrov.
PREBERITE ŠE -> André Perugia, oblikovalec, ki je ustvaril najbolj neverjetne čevlje z visoko peto
Čeprav je Vivier oboževal dragocene materiale, pa se oblikovalec ni branil inovativnosti in v svoje delo med drugim vključil celo material, ki je zaznamoval 60. leta prejšnjega stoletja – plastiko. Iz prozorne plastike je oblikoval balerinke in salonarje, ter ustvaril iluzijo golih čevljev, ki je še danes eden izmed priljubljenih modnih trendov.
Med svojo kariero je francoski čevljarski mojster obul še številne druge kraljeve predstavnice in svetovne zvezde filmskega platna. Zaupale so mu tako Marlene Dietrich, Ava Gardner, Elizabeth Taylor, Jeanne Moreau, Sophia Loren in Gina Lollobrigida, kot tudi sestra britanske kraljice, princesa Margaret, iranska kraljica Farah Pahlavi (za katero je v 50. letih moral izdelati na stotine parov čevljev) in prva dama Filipinov Imelda Marcos.
Zvezdnice po vsem svetu so še danes zaljubljene v znamko, ki jo od smrti velikega mojstra vodi Italijan Gherardo Felloni.
Ustvarjanju je ostal zvest tudi, ko se je upokojil in preselil na jug Franciji v Toulouse, kjer naj bi po njegovem pripovedovanju preživel najlepša leta svojega življenja. Vse do svoje smrti 2. oktobra 1998 je prijel za skicirko in na papir kot leta poprej prelival ideje za sanjske čevlje, ki se jih ne bi branile niti Pepelke niti princese.