ANIKA OPARA, ÆMONA

Mlada slovenska oblikovalka, ki je za Evrovizijo oblekla Raiven in prodrla v Milano

Kaj v modo prinaša digitalizacija, kako na kolekcije gledajo v Milanu in kaj je sporočilo kreacije za Raiven - o vsem tem z modno oblikovalko Aniko Opara.
Fotografija:
Odpri galerijo
"Raiven je pevka in oseba, ki si upa nositi odrske kreacije," pravi Anika.Foto: Yeremie Pierre Noir

Tik pred finalom Evrovizije, v katerega se je uspelo uvrstiti tudi naši predstavnici Raiven, smo klepetali z modno oblikovalko Aniko Opara, ki stoji za znamko ÆMONA. Anika je zaslužna za kreacijo, v kateri Raiven nastopa na velikem odru. Zaupala nam je, kakšno je ozadje svetlečega kombinezona in kako je prišlo do sodelovanja, beseda pa je nanesla tudi na prihodnost v modi, o kateri ima mlada oblikovalka zelo jasno mnenje.

V povezavi z vašo znamko se vsakič omeni pojem digitalnega. Kaj ustvarjate digitalno?

Znamko sem ustanovila leta 2021, ko smo bili še v obdobju epidemije koronavirusa. Takrat se je veliko fizičnega sveta preselilo v digitalnega, tudi v modi. Prav tako so se začele pojavljati digitalne modne revije. Iz prejšnjih izkušenj, ki sem si jih nabrala v Amsterdamu, sem dobila navdih, da povežem fizično in digitalno modo. Slednjo trenutno uporabljam predvsem za nastajanje novih krojev, prototipov, ker v tem programu krojim in lahko predvidim kakšne napake. Vidim tudi, kako se bo kakšen print obnašal in ga, če je treba, preoblikujem. Tudi printe oziroma potiske ustvarjam sama.

Začela sem z nekoliko drugačno vizijo, želela sem si, da bi v vseh kolekcijah vključevala digitalne kose, kar sem sprva počela. Ko pa sem se pridružila fizični trgovini Zoofi, sem se usmerila predvsem na fizično modo. A digitalno modo še vedno ohranjam v samem procesu izdelave.

Sama si vaše digitalno ustvarjanje predstavljam kot pripomoček, s katerim lahko stranka prej vidi kreacijo?

Ja, to je eden od namenov. Recimo, kakšne so barvne kombinacije, ali kroji delujejo, kako kos funkcionira v drugih materialih. Vendar pa je po mojih izkušnjah fizičen prototip še vedno nujen.

Moja želja pa je, da bi se razvili do te mere, da fizičnih prototipov ne bi potrebovali. Veliko prednosti digitalne mode je namreč povezanih s trajnostno modo, saj lahko veliko bolje predvidevamo, manj je odpadnega materiala, boljše lahko načrtujemo kroje, barvne kombinacije, materiale. Z digitalnim izrisom se ne zgodi, da bi nekaj prvič videli in bi to izpadlo povsem drugače, kot smo si predstavljali.

Na ljubljanskem tednu mode je oktobra predstavila kolekcijo Umbra. Foto: Sandi Fišer/Mediaspeed.net
Na ljubljanskem tednu mode je oktobra predstavila kolekcijo Umbra. Foto: Sandi Fišer/Mediaspeed.net

Omenili ste Amsterdam. Kaj vam je ta prinesel?

V Amsterdamu sem se udeležila tečaja, kjer smo se učili v programih, v katerih lahko ustvarjaš digitalne kreacije. Tam so res napredni, kar se tiče digitalne mode. Na tamkajšnjih fakultetah je digitalizacija že več kot deset let del programa.

Sicer pa sem bila v Amsterdamu najprej na pripravništvu pri blagovni znamki moške mode Byborre. Oni se osredotočajo na pletenine, sami imajo pletilne stroje in razvijajo posebna pletiva ter veliko sodelujejo z drugimi modnimi hišami. Dobra izkušnja, zagotovo.

Med časom prakse pa sem spremljala napredek v digitalni modi in, kot rečeno, opravila krajši tečaj, kjer sem pridobila znanja s področja digitalne mode.

Na pripravništvo v Amsterdam ste šli po zaključenem študiju, najprej v Ljubljani, podiplomski študij pa ste nadaljevali v Milanu. Česa ste se naučili pri sosedih?

Joj, sanjsko je bilo. Iz tistega obdobja se najbolj spomnim, kako so poudarjali in nas učili, kako narediti kolekcije prodajne. Veliko fakultet se fokusira na kreativni del, ki je zagotovo pomemben, da se naučimo pomembnosti izdelave komercialno uspešnih kolekcij. Že prvi teden, ko sem prišla v Milano, so nam rekli, da če prva in druga kolekcija ne bosta komercialno uspešni, bo tretja težko uresničljiva. Na komercialni del mode niso nikoli gledali zviška.

Zelo pozitivna izkušnja iz tistega obdobja je bila ta, da smo preko fakultete sodelovali z blagovnimi znamkami, kot so Woolmark, Les Copains in Off-White. Predstavniki teh znamk so prišli k nam, nam dali nalogo in na koncu, skupaj s profesorji ocenjevali naše delo, polovica ocene je bilo njihova, polovica pa od naših mentorjev. To je bila res pomembna izkušnja, od njih smo se veliko naučili. Ocenjevali so namreč tudi naše dizajne, če ti niso bili primerni za izdelavo, a vseeno kreativni, ga niso izbrali. Naučili smo se, kako združiti kreativni in prodajni del. Kar v resnici ni tako lahka naloga, kot se morda zdi.

Mlada oblikovalka je veliko izkušenj pridobila tudi v Milanu, kjer poudarjajo predvsem prodajni vidik kolekcij. Foto: Sandi Fišer/Mediaspeed.net
Mlada oblikovalka je veliko izkušenj pridobila tudi v Milanu, kjer poudarjajo predvsem prodajni vidik kolekcij. Foto: Sandi Fišer/Mediaspeed.net

Ko sem prebirala o vas in vaši znamki, sem zasledila veliko objav v tujih medijih. Predvidevam, da ste mrežo poznanstev spletli že Milanu?

V tujini je res ogromno medsebojnega povezovanja, ljudje so pripravljeni sodelovati in podpirati drug drugega. Moj agent, s katerim sodelujem, je bil moj sošolec v Milanu, v svojo agencijo pa je vzel še veliko nekdanjih sošolcev, tako da se vsi še naprej povezujemo. Moja kolekcija je prisotna v njegovem showroomu v Milanu, pomaga mi tudi pri raznih projektih, med drugim smo trije modni oblikovalci jeseni sodelovali na modni reviji ekipe Marle, tam se udeležujem tudi raznih pop-up dogodkov. Osredotočil se je prav na podporo mladih oblikovalcev in naših malih znamk.

PREBERITE ŠE -> Raiven: Psihoterapija je zame rešilna bilka že samo zaradi stvari, povezanih z Evrovizijo

Zagotovo sošolci spremljajo vaše sodelovanje pri Evroviziji.

Ja, to je res lepo, njihovo iskreno navdušenje in ponos je kar drugačno kot v domačem okolju. Takoj so mi poslali članke z omembami. Njihova podpora mi res veliko pomeni.

Anika Opara si je želela, da bi njena kreacija Raiven dodala še kakšen odstotek samozavesti. Foto: Sarah Louise Bennett/EBU
Anika Opara si je želela, da bi njena kreacija Raiven dodala še kakšen odstotek samozavesti. Foto: Sarah Louise Bennett/EBU

Kot rečeno, Raiven na Evroviziji nastopa v vaši kreaciji. Imam občutek, da bi si vsak oblikovalec želel sodelovanja s tako umetnico, ki tako dobro razume ekstravaganco, kot je Raiven.

S tem se popolnoma strinjam. Mislim, da bi marsikdo užival v takem sodelovanju. Raiven si res upa nositi nevsakdanje stvari. Pri kreiranju z njo se res lahko prepustiš domišljiji, veliko sva eksperimentirali za njeno obleko. Delali smo namreč nekaj, kar je daleč od vsakdanjega, šli smo skozi več procesov, da smo dobili ta končni rezultat in šli izven okvirjev.

Raiven je pevka in oseba, ki si upa nositi odrske kreacije. Pri tej obleki sem se res trudila ohraniti njeno osebnost in estetiko. Da ji obleka doda še tistih nekaj odstotkov samozavesti na odru.

Nam lahko opišete proces ustvarjanja te kreacije in kaj si z Raiven želita z njo sporočiti?

Pri kreiranju sem izhajala iz estetike, ki je že v videospotu za Veroniko. S kombinezonom sem želela prikazati sijaj poslikave telesa, po drugi strani pa, odvisno od luči, naredi učinek mokrega telesa, kot da je ravnokar prišla iz morja. Vzorci, ki sem jih dizajnirala, me spominjajo na morsko rastlinje, kot neke abstraktne alge.

Pri materialih in določenih tehnikah sem izhajala iz svoje kolekcije Umbra, na tej reviji sva se z Raiven tudi spoznali. Iz te kolekcije so odsevni materiali, ki sem jih uporabila na prsih in hlačkah. Z odsevnostjo sem želela doseči dodaten učinek, ki na odru, ko se vanjo posveti luč, po mojem mnenju, deluje dobro.

Res pa sem si želela, da se Raiven v tem kombinezonu dobro počuti in da je lahko avtentična, o čemer govori tudi njena pesem.

S pomočjo svetlobnih učinkov je kreacija še bolj posebna. Foto: Alma Bengtsson/EBU
S pomočjo svetlobnih učinkov je kreacija še bolj posebna. Foto: Alma Bengtsson/EBU

Kako vidite modo čez 10 ali 20 let?

V zadnjih desetih letih se je že zelo razvilo na področju digitalizacije, se mi pa zdi, da se bo še bistveno bolj. Veliko je še področji, kjer bi bil ta razvoj lahko še bistveno boljši. Ja, digitalizacija je zagotovo prihodnost. Prav danes sem prebirala, kako prihodnost mode vidijo drugi oblikovalci in njihovo mnenje je podobno mojemu.

Sicer pa res upam, da bodo cikli spreminjanja trendov v modi res počasnejši. Vedno bolj se namreč omenja počasno modo in mislim, da bilo to res bistveno bolj koristno za vse.

PREBERITE ŠE -> Sestri iz Novega mesta: oblikovalki, ki sta na tednu mode prejeli glavno nagrado

Kateri trendi vas navdušujejo to pomlad?

Trende spremljam, tiste, ki se me dotaknejo, zagrabim, drugih seveda ne. Všeč so mi metalne barve, ki jih že tako ali tako uporabljam v kolekcijah, všeč so mi tudi transparentni materiali. Med barvami mi je zelo všeč še bela, ki tako ali tako prav zares nikoli ne gre iz mode.

Katere modne znamke, slovenske in tuje, vas navdušujejo?

Vsi oblikovalci, s katerimi sodelujem v Zoofi, to so Simona Kogovšek, Mojca Celin z znamko Princip, Tina Pavlin, David Bacali, Renata Bedene in Patricia Pie. Od tujih znamk pa me trenutno najbolj navdušujeta s svojo kreativnostjo modni hiši Schiaparelli in Balmain. Res mi je všeč, kako si upajo izražati vso kreativnost. Predvsem pri hiši Schiaparelli občudujem, kako nadaljujejo v slogu nadrealizma in so ohranili elemente originalne oblikovalke, Else Schiaparelli, ki je z Dalijem veliko sodelovala. To mi je res estetsko in kreativno všeč.

Preberite še:

V prodaji

Ne spreglejte