Vas daje spomladanska utrujenost?

Fenomen spomladanske utrujenosti je opisan predvsem pri prebivalcih severne poloble, značilno nekako od začetka marca do srede aprila. »Pesti predvsem ljudi s slabšo fizično kondicijo in slabšim imunskim sistemom. Nekateri pa je sploh ne zaznajo. Tisti, ki tudi pozimi skrbijo za zdravo mešano prehrano, so primerno telesno aktivni vse leto, si privoščijo dovolj spanja in imajo učinkovite tehnike spoprijemanja s stresom, najverjetneje ne bodo imeli težav. Ne glede na dnevno svetlobo je koristno obdržati enak ritem spanja in telesne aktivnosti vse leto, tudi pozimi,« poudarja prim. dr. Nena Kopčavar Guček, dr. med., specialistka družinske medicine iz Zdravstvenega doma Ljubljana.

Nam lahko zaupate, kakšno je vaše pomladno počutje?
Spomladi sem kar precej energična. Mogoče me navduši prebujanje rastlin, ki ga rada natančno opazujem v svoji okolici, zagotovo pa me k delu motivirajo podaljšanje dne, dnevna svetloba, lepi sončni zahodi, ki so vsak dan nekaj minut kasneje … Tam nekje do konca februarja se moje leto začne natančneje izrisovati, koledarček se začne polniti. Navdušijo me novi izzivi, novi projekti … In se jih veselim.

Zakaj pa mnogi na pomlad namesto navala vedrega razpoloženja občutijo izčrpanost, utrujenost in ravnodušje?
Utrujenost se po mnenju strokovnjakov pojavi zato, ker smo pozimi v povprečju telesno manj aktivni. V Sloveniji je zimska prehrana energetsko precej izdatnejša, zato neredko pridobimo kak kilogram telesne teže. Pomlad pa nas vabi k fizičnim aktivnostim, tako k športnim dejavnostim na prostem kot k delu na vrtu, preurejanju stanovanja ali vsaj k tradicionalnemu spomladanskemu pospravljanju. Ker smo telesno malo slabše pripravljeni, se prej utrudimo. Pogosto smo spomladi nekoliko preveč neučakani ali celo prezahtevni do sebe. Želimo si več, kot nam dopušča telo, načrti presegajo možnosti izvedbe, zato smo večkrat nezadovoljni in občutimo pomanjkanje energije. Mogoče smo malce prezahtevni do sebe?! Pomladanska utrujenost doleti predvsem ljudi s slabšo fizično kondicijo in slabšim imunskim sistemom. Tudi serije zimskih viroz lahko izčrpajo organizem. Kot že rečeno, nekateri pa je sploh ne zaznajo.

Izkoristiti vsak sončni žarek in vzdrževati čim več aktivnosti na svežem zraku je treba tudi pozimi. Morda potem spomladanske utrujenosti sploh ne bo.

Ali obstaja natančna razlaga za spomladansko utrujenost?
To ni bolezen, temveč stanje organizma, ki se lahko pojavi s prihodom spomladanskega vremena. Strokovnjaki menijo, da je spomladanska utrujenost povezana z daljšim obdobjem dnevne svetlobe in tako s spremembami bioritma in hormonskega ciklusa. Tipični znaki so nespečnost, motnje koncentracije, izguba apetita, lahko tudi vrtoglavica ali omotičnost. Nekateri strokovnjaki je pravzaprav ne priznavajo kot bolezen. Res ni univerzalna, kot je recimo gripa, ki ima v času epidemije po vsem svetu enake bolezenske znake. Spomladansko utrujenost opisujejo predvsem v podnebnih pasovih z izrazitimi letnimi časi. Slovenci živimo v zmernem podnebnem pasu, kjer so letni časi izraziti in raznoliki. In tudi v zmernem podnebnem pasu z izrazitimi vremenskimi spremembami so fenomenu spomladanske utrujenosti podvrženi le nekateri.

Ali lahko zamenjujemo utrujenost in brezvoljnost z depresijo? Kdaj je dobro, da vendar obiščemo osebnega zdravnika?
Po mojih izkušnjah si znajo tisti, ki imajo spomladi težave, sami učinkovito pomagati, saj so si večinoma že izoblikovali strategije spoprijemanja z njimi. Vsakoletnega pomladanskega dogajanja v svojem organizmu so že vajeni. Ne prestraši jih in jih ne skrbi. Vedo, da prej ali slej mine, običajno traja od nekaj tednov do meseca dni. Če pa gre za nekoga, ki tako stanje doživlja prvič, je nujno izključiti vse druge morebitne bolezenske vzroke, ki lahko povzročajo podobno počutje. Resnici na ljubo je pomlad letni čas, ko se na novo pojavi manj depresij kot denimo jeseni ali pozimi. Tudi kadar običajna navodila, kako pregnati utrujenost, ne delujejo, razmislimo o obisku pri zdravniku. Neopredeljena utrujenost je lahko povezana s številnimi različnimi bolezenskimi dogajanji in življenjskim slogom: od zvišane ravni sladkorja v krvi, slabokrvnosti, skritega vnetnega dogajanja, motenj delovanja ščitnice, previsoke ali prenizke telesne teže, nosečnosti, motenj spanja, lahko je posledica delovanja nekaterih zdravil, preobremenjenosti v službi, izgorelosti, čezmernega uživanja kave, alkohola, pravega čaja in še bi lahko naštevali. Tedaj se je smiselno naročiti za pregled pri zdravniku, saj ne gre za akutno stanje; lahko si bo vzel dovolj časa in glede na poznavanje bolnika in pogovor z njim svetoval in odločil o ukrepih.

Ne pozabite na vodo! Občutek utrujenosti pogosto povzroči dehidracija. Če ste utrujeni brez posebnega razloga, za poskus spijte kozarec vode. Je bolje? Morda ste bili res samo dehidrirani. Vsak dan si privoščite vsaj eno prijetno aktivnost, kaj, kar vas veseli.

Kaj nam bo pomagalo napolniti baterije, če smo kot izžeti?
Enotnega recepta ni. Spomladanska utrujenost v strokovnih krogih ni prepoznana kot bolezen, zato zanjo tudi ni specifičnega zdravila. Hudi utrujenosti se, kadar je mogoče, uprite s tako imenovanim mačjim dremežem. To je od 20- do 30-minutni počitek, med katerim malce zadremamo, ne pa globoko zaspimo. Dolgoročno pa sta najučinkovitejši orožji redna, zmerna in postopno stopnjujoča se telesna vadba ter zdrava prehrana. Pomembni so vitamini iz svežega sadja in zelenjave. Glede prehranskih priporočil smo precej usklajeni, že več let se ne spreminjajo bistveno. Zdrava in mešana prehrana naj bi vsakodnevno vsebovala sveže sadje – nekateri strokovnjaki priporočajo tri kose različnega sadja dnevno – in svežo zelenjavo. Vitaminski dodatki so smiselni le v posebnih primerih, recimo pri dolgotrajnih postopkih zdravljenja zob, ki onemogočajo grizenje, med okrevanjem po hudih boleznih, kot sta pljučnica in kemoterapija, pri alergiji na sveže sadje ali kadar sveža hrana ni dostopna – na primer na dolgih plovbah, v ekstremnih razmerah v visokogorju. Vitamini v hrani so v obliki biomolekul in so telesu laže dostopni in jih lahko bolje izkoristi kot vitamine v vitaminskih pripravkih in prehranskih dodatkih. Izogibajte se kavi, kajenju in alkoholu. Vse našteto lahko negativno vpliva na simptom nespečnosti pri spomladanski utrujenosti. Ne pozabite na zajtrk. Dal vam bo zagon za jutranje delo in zmanjšal lakoto za kasnejše obroke. Tako bo energija bolje razporejena. Omislite si nekaj preprostih vaj, morda raztezanje, da boste prijetno začeli dan, in večerni sprehod, ki bo sprostil vaše mišice in jih pripravil na spanje. Pogosto zračite prostore. Več kisika bo zbistrilo vaše možgane, izboljšalo koncentracijo in pregnalo spomladansko utrujenost. Ne pozabite na vodo! Občutek utrujenosti pogosto povzroči dehidracija. Če ste utrujeni brez posebnega razloga, za poskus spijte kozarec vode. Je bolje? Morda ste bili res samo dehidrirani. Vsak dan si privoščite vsaj eno prijetno aktivnost, kaj, kar vas veseli.

Omenili ste t. i. mačji dremež. Kako pomembno je spanje za zdravje?
Najnovejša priporočila predvidevajo povprečno od sedem do osem ur spanja dnevno. Resnica je, da so potrebe po njem zelo individualne. Nekateri morda shajajo s šestimi urami, drugi jih potrebujejo osem. Tega se tudi s postopnim treningom žal ne da spremeniti. To, da nekdo že od nekdaj potrebuje vsaj osem ur spanja, ni bolezen. Če pa se pojavlja huda utrujenost oziroma sprememba, da namesto šest ur nenadoma potrebujemo najmanj devet ur, je treba razmisliti o bolezenskih vzrokih.

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij ONAPLUS.SI Logo

Zakaj imamo v uredništvu One radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

STRINJAM SE
newsletter
onaplus logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

Nadaljuj na prijavo >
newsletter
onaplus logo

Naročite se
na OnaPlus in izkoristite
25% popust!

NAROČI SE