PARATY

To je najbolj varno brazilsko mesto in tropski raj, ki ga je vredno obiskati

Si predstavljate, da v Braziliji obstaja prijazen kraj, kjer domačini ne zaklepajo vrat avtomobilov in domovanj in imajo okna na stežaj odprta? Imenuje se Paraty.
Fotografija: Paraty, Brazilija Foto: Svetlanatestova/Shutterstock
Odpri galerijo
Paraty, Brazilija Foto: Svetlanatestova/Shutterstock

Nekje daleč stran, med morjem in gorami, točneje med Atlantskim oceanom in gorovjem Bocaino v narodnem parku Serra da Bocaina, leži Paraty, redek dragulj, zavit v gosto džunglo Smaragdne obale (Emerald Coast ali Costa Verde), ki kot travnata lava polzi proti morju, katerega mivkasto dno se lesketa v zlatih odtenkih. Le lučaj stran se skrivajo mangrove, kristalno čiste lagune, rajski slapovi in neskončne plaže, ki pogledujejo proti trebušastim otočkom.

Nedaleč stran od mestnega jedra lahko najdete kristalno čiste lagune. Foto: Coelho_armando/Shutterstock
Nedaleč stran od mestnega jedra lahko najdete kristalno čiste lagune. Foto: Coelho_armando/Shutterstock

Paraty je zgodba o provincialnem mestecu na jugovzhodu Brazilije, ki je na žuljih afriških sužnjev za portugalski osvajalski imperij konec 17. stoletja postalo najpomembnejše izvozno pristanišče zlata in diamantov po odkritju najbogatejših rudnikov zlata na svetu, v gorovju zvezne države Minas Gerais. Ljubko kolonialno mestece strnjenih belih pritličnih hišk, katerih pisano obarvana rustikalna vrata od daleč spominjajo na barvite klavirske tipke, diha z domačini in popotniki z vsega sveta, jazz glasba in plesni ritmi pa se z malega mestnega trga zaslišijo povsem spontano. V Braziliji je ples način življenja – življenja, za katero se zdi, da je nas že davno obšlo.

Umetniško mestece Paraty Foto: Matea Inja Šaronja
Umetniško mestece Paraty Foto: Matea Inja Šaronja

Dobrodošlica

Po štirih urah neudobne, divje vožnje s kombijem (kajti le tako se v Braziliji vozi), ki nama ga je priskrbela prijazna receptorka hotela na Copacabani, naju je z Gregorjem nekje na pol poti med notoričnim Riom in poslovnim São Paulom pričakal spokojni Paraty. Ko sva mehkih kolen prispela do prikupne pousade, ki je njihov izraz za vila hiško, z notranjim dvoriščem (patiem) in manjšim bazenom, naju je pri vhodu za dobrodošlico pričakala obvezna oprema: beli natikači Ipanema, ogromen pleten cekar in dežnik.

Brazilska pousada Casa de Paraty Cabore Foto: Matea Inja Šaronja
Brazilska pousada Casa de Paraty Cabore Foto: Matea Inja Šaronja

Znašla sva se v okusno opremljeni, minimalistični beli sprejemnici, kjer sta bili druga nasproti drugi postavljeni beli zofi, pa masivna lesena klop in miza s steklom, pod katerim je bila previdno položena ogromna indijanska perjanica. Gostiteljica je bila vljudna in ni govorila besede angleško, a smo se brez težav sporazumevali. Zajtrki so bili obilni in slastni, sadje je dejansko imelo okus po sadju, sveže stisnjen sok in kava sta vsako jutro zadišala do postelje.

Brazilski zajtrk Foto: Matea Inja Šaronja
Brazilski zajtrk Foto: Matea Inja Šaronja

Na sprehodu proti kolonialnemu središču sva srečala nekaj razposajenih najstnikov, ki so z vrvjo, privezano na razkošno drevo, skakali v kalno rjavo reko. Takšen eliksir življenja lahko doživiš le v Braziliji. Bosonogi, oblečeni le v bermuda hlače, so vriskali, peli in se veselili in pomislila sem, takšna je bila nekoč mladost tudi pri nas. Takšna je bila moja mladost.

Čudovita kolonialna arhitektura zaznamuje ta brazilski kraj. Foto: Catarina Belova/Shutterstock
Čudovita kolonialna arhitektura zaznamuje ta brazilski kraj. Foto: Catarina Belova/Shutterstock

Privilegirano stičišče ob Zlati poti (Caminho do Ouro)

Za Paraty, današnji tropski paradiž, ni natančno znano, kdaj naj bi bil odkrit, čeprav se najpogosteje navaja letnica 1597. Pred portugalskimi kolonialisti, ki so vanj prispeli v 16. stoletju in naj bi mu dodelili status mesta leta 1667, je tam prebivalo avtohtono indijansko ljudstvo Gvaranov. V jeziku tupi Paraty pomeni »reka rib«.

Paraty je redek dragulj, zavit v gosto džunglo Smaragdne obale. Foto: Guaxinim/Shutterstock
Paraty je redek dragulj, zavit v gosto džunglo Smaragdne obale. Foto: Guaxinim/Shutterstock

Paraty je kmalu po letu 1696, ko so bili v brazilski zvezni državi Minas Gerais odkriti najbogatejši rudniki zlata na svetu, postal najpomembnejše izvozno pristanišče. Mesto je zacvetelo tudi zaradi bogate trgovine z afriškimi sužnji, saj jih je iz Afrike največ prispelo prav tja. Zaradi njih je mesto kmalu pridobilo titulo obvezne postojanke med Riom de Janeirom in Evropo, kamor so portugalski osvajalci izvažali zlato. Omenjeno dejstvo je kmalu prispevalo h gradnji tako imenovane Zlate poti (Caminho do Ouro). Med transportom so veliko zlata oropali banditi in pirati, zato je bila Zlata pot kasneje opuščena, zlato pa so začeli prevažati neposredno v Rio, zaradi česar je Paraty začel izgubljati veljavo.

Čudovita kolonialna arhitektura Foto: Matea Inja Šaronja
Čudovita kolonialna arhitektura Foto: Matea Inja Šaronja

Odsev kolonialne arhitekture v lužah

Ceste Paratyja so tlakovane z ogromnimi gladkimi kamni, ki so jih portugalski osvajalci pripeljali na ladjah, na katerih so bili balast za lažjo plovbo. Ob vrnitvi v Evropo so natovorili zlato in diamante, kamne pa raztovorili in z njimi tlakovali ceste in zgradili mesto. Eden od razlogov, zakaj je staro mestno jedro ostalo nedotaknjeno, kot bi vas poneslo nazaj v 17. ali 18. stoletje, je dejstvo, da je bil Paraty, obdan z bujno vegetacijo, do leta 1950 dosegljiv le s čolnom iz občine Angra dos Reis, s čudovitimi priobalnimi otočki, izmed katerih je največji Ilha Grande.

PREBERITE ŠE --> Brazilija: Predsednik je podkožni mozolj naše države 

Kolonialno mestno središče je ohranilo staroselsko dušo in portugalsko arhitekturo, s kamnitimi blazinami postlane ulice pa so odprte le za pešce in kočije s konjsko vprego. Pletene viseče mreže vabijo utrujena telesa skozi okna prodajaln in ko občudujem živobarvne okvirje lesenih vrat na belih pročeljih hiš, me preplavi občutek, da se je čez ulice idiličnega mesteca prelila mavrica.

Edini javni prevoz v starem mestnem jedru Paratyja je kočija. Foto: Catarina Belova/Shutterstock
Edini javni prevoz v starem mestnem jedru Paratyja je kočija. Foto: Catarina Belova/Shutterstock

Kadar Paraty z gosto poraslim zelenim koridorjem v zaledju prejme več dežja, lahko lepote kolonialne arhitekture občudujete v odsevu ogromnih luž, ki dajejo občutek, kot bi se hiše v ogledalih spogledovale s svojo prerojeno podobo. Ob polni luni, ko morska voda običajno preplavi mestece in ga očisti, po ulicah mrgoli morskih rakov, domačini pa se radi pohvalijo, da se Paraty enkrat mesečno spremeni v brazilske Benetke.

Paraty je spokojno in očarljivo mesto. FOTO: Catarina Belova/Shutterstock
Paraty je spokojno in očarljivo mesto. FOTO: Catarina Belova/Shutterstock

Cachaça in kava

Sedim v destilarni Armazém da Cachaça, na degustaciji cachaçe, priljubljenega žganja, ki ga Brazilci letno proizvedejo, reci in piši, 1,3 milijarde litra. Mesto je prvi razcvet doživelo z zlatom, podnebne razmere pa so bile idealne za gojenje sladkornega trsa. To je sprožilo naslednji bum, ki ga je dočakalo s proizvodnjo ene najboljših cachaç v vsej Braziliji. Cachaça je brazilska nacionalna pijača, destilirano žganje iz fermentiranega soka sladkornega trsa, katerega okus spominja na rum in je dveh vrst: nestarana, v portugalščini branca (bela) ali prata (srebrna), ki se običajno takoj po destilaciji toči v steklenice in je cenejša, ter starana: rumena (amarela) ali zlata (ouro), ki se v lesenih sodih hrani od dvanajst mesecev do petnajst let. Cachaça je glavna sestavina slavne brazilske caipirinhe. V obdobju največjega razcveta je bilo na območju Paratyja okoli 250 destilarn.

Cerkvica Santa Rita je ena najstarejših v mestu. Foto: Matea Inja Šaronja
Cerkvica Santa Rita je ena najstarejših v mestu. Foto: Matea Inja Šaronja

Od leta 1830 je sledil nov razcvet, znan kot obdobje baronov kave, saj je proizvodnja kave postala izredno pomembna, baroni pa so živeli razkošno in si nabrali ogromno bogastvo s plantažami kave v dolini Paraíba. To obdobje je bilo tesno povezano s transatlantsko trgovino s sužnji, ki so bili pretežni del delovne sile. Po gradnji železniške proge med Riom de Janeirom in São Paulom v 19. stoletju je Paraty skorajda popolnoma izgubil veljavo pomembnega ladijskega pristanišča, leta 1888 pa je bil z ukinitvijo sužnjelastniškega sistema povsem razseljen in zamrznjen v času. Pozitivna stran tega je bila, da je mestno središče ohranilo svoj prvotni šarm in ni podleglo modernizaciji.

Paraty z deževnim gozdom v ozadju Foto: Matea Inja Šaronja
Paraty z deževnim gozdom v ozadju Foto: Matea Inja Šaronja

Do leta 1910 je število prebivalcev Paratyja upadlo na zgolj 600. Leta 1966 je bil razglašen za brazilsko kulturno dediščino. Leta 1970 je bila glavna obalna prometnica BR-101 povezana s Paratyjem, ki je zato ponovno zaživel in postal pomembna turistična točka. V nasprotju s turističnimi kraji, ki postajajo vse bolj hektični in brezosebni, je Paraty ohranil svoj sproščeni karakter, ki v srce popotnika vgravira neizbrisen pečat.

Gostoljubni domačini Foto: Matea Inja Šaronja
Gostoljubni domačini Foto: Matea Inja Šaronja

Ena izmed bolj živahnih ulic zvečer Foto: Matea Inja Šaronja
Ena izmed bolj živahnih ulic zvečer Foto: Matea Inja Šaronja

Preberite še:

V prodaji