Ronald Hutton

Vem, zakaj ženske veljajo za bolj nevarne

Ronald Hutton je profesor zgodovine in vodilni strokovnjak za zgodovino Britanskega otočja 16. in 17. stoletja, britansko folkloro, predkrščanske religije, sodobno poganstvo, čarovništvo in magijo. Pol britanskega in pol ruskega rodu je rojen v Indiji, večinoma pa je odraščal v Angliji. Študiral je na univerzah v Cambridgeu in Oxfordu, od leta 1981 pa predava zgodovino na univerzi v Bristolu. Napisal je vrsto knjig, med njegovimi deli so najbolj odmevna The Pagan Religions of the Ancient British Isles (Poganske religije antičnega Britanskega otočja, 1991), The Triumph of the Moon (Zmagoslavje Lune, 1999), Shamans (Šamani, 2001) ter Pagan Britain (Poganska Britanija, 2013). Trenutno polni police britanskih knjigarn njegova knjiga The Witch (Čarovnica), ki je izšla lani. V njej se ukvarja s čarovnico, kakršna straši ljudi že stoletja.

Z Ronaldom Huttonom, akademskim in ljubiteljskim poznavalcem čarovnic, čarovništva, antičnega in sodobnega poganstva, sva se o njegovih premišljenih pogledih pogovarjala na bristolski univerzi.

Za raziskavo o čarovnicah ste porabili četrt stoletja. Kdaj so vas začele zanimati in zakaj?

Čarovnice so glamurozna tema. Povezane so z različnimi ljudskimi tradicijami in nekaterimi najbolj dramatičnimi zgodovinskimi obdobji. V 80. in 90. letih prejšnjega stoletja so postale priljubljena akademska tema. Raziskovali so jih moji prijatelji in rad sem bral o njih. Leta 1991 sem se udeležil konference na univerzi v Exeterju; takrat sem prvič ugotovil, da imam lastne zamisli. Razvil sem jih četrt stoletja pozneje.

V lovu na čarovnice so bile v večjem delu Evrope žrtve ženske, vendar ne povsod. Moški so bili glavne žrtve na Islandiji, Finskem, v nekaterih baltskih državah, Normandiji in alpskih deželah, vključno s Kranjsko oziroma Slovenijo. 

Rojeni ste bili v Indiji, vendar sta se po tragični smrti vašega očeta z mamo preselila v Veliko Britanijo. Ste odraščali ob poslušanju indijskih ali evropskih pravljic? Katera je bila vaša najbolj strašljiva čarovnica?

Imel sem le nekaj let, ko sva se z mamo preselila v Anglijo. Indija mi je dala ljubezen do toplega podnebja ter začinjene hrane. Premalo časa sem bil tam in premlad sem bil, da bi sprejel njeno duhovnost. Moje najljubše zgodbe so bili grški miti. Med čarovnicami sta mojo domišljijo pritegnili Medeja in Kirka: boginji čarovnije, čarodejki, polboginji. V nobenem pogledu nista čarovnici, s kakršno sem se ukvarjal v svoji knjigi.

S kakšno pa ste se? Med kakšnimi ste jo izbrali?

Težava z besedo čarovnica je, da v angleškem jeziku zanjo nimamo dogovorjenega pomena. Označimo lahko nekoga, ki uporablja čaranje, da drugega prizadene. S tem izrazom opišemo tudi nekoga, ki uporablja kakršno koli magijo, v dobre ali slabe namene. Tisti, ki besedo uporabljajo v tem pomenu, običajno ločujejo dobre ali bele in slabe ali črne čarovnice. V sodobnem času pa pogosto pomeni neodvisno žensko, ki jo moški preganjajo zato, ker je feministka, voditeljica ali privrženka preživele poganske religije, ki časti naravo, plodnost in feminizem. Vsi pomeni so enako veljavni. V svojem delu sem izbral negativno čarovnico preprosto zato, ker jo danes najdemo po vsem svetu. Je težavna, ker povzroča lokalne napade, strahove in tragedije. Želel sem prispevati k njenemu razumevanju in odstranitvi.



Kaj je oblikovalo evropsko hudičevo čarovnico?

Pri raziskovanju korenin evropske čarovnice sem ugotovil, da so bile antične tradicije zelo značilne in nasprotujoče si. Stari Egipčani koncepta čarovnice niso poznali in verjeli so, da magijo lahko in mora uporabljati kdor koli v kakršne koli namene. Civilizacije Sumercev, Babiloncev, Asircev, Hebrejcev so se bale ljudi, ki so uporabljali škodljivo magijo. Od njih smo na Zahodu dobili koncept zlih duhov. Stari Rimljani so Evropo oskrbeli s podobo čarovnice kot zle, režeče se starke. Že v antiki so obstajali lovci na čarovnice, ki so ljudi obsodili, da ubijajo z magijo. Za kazen so jih usmrtili na tisoče. Germanska plemena, ki so uničila Rimski imperij, so verjela v ljudožerske čarovnice, ki so bile izključno ženske. Pojavile so se ponoči, moškim so odvzele notranje organe ter jih skuhale za ljudožersko pojedino. Mešanica teh prepričanj je oblikovala evropsko čarovnico.

Na naslovnici vaše knjige The Witch je podoba stare grde ženske s klobukom, ki jezdi na metli. Zakaj je tipična hudičeva nevesta takšna?

Ta podoba je ena od zgodnejših risb hudičeve čarovnice. Je ilustracija k pesmi, ki opisuje nov strah pred čarovnico kot hudičevo agentko, ki se je pojavil po letu 1440. Gre za podobo običajne srednjeveške ženske. Človeška grdota je pogosto krivično povezana z duhovno grdoto. Klobuk na risbi je tipično žensko pokrivalo tistega časa. Klobuk s stožcem, kakršnega pripisujemo čarovnicam danes, je bilo žensko modno pokrivalo v 17. stoletju. Metla izhaja iz paničnega strahu pred zaroto. Prepričani so bili, da so se čarovnice zbirale, da bi skupaj častile hudiča, izvajale zlonamerno magijo, ubijale otroke ter jih jedle. Na nočna zborovanja naj bi jezdile na predmetih, ki so jih oživile s posebnim mazilom, narejenim iz, na primer, maščobe dojenčkov. Predmeti so bili različni, denimo vile za seno, drevesna debla ali veje, vendar je metla s stoletji postala standardna.

Ljudje ne želijo verjeti, da se nesreče in utrpljenje škode zgodijo brez razloga. Zanje po vsem svetu krivijo drug drugega. Skupnosti, ki ne poznajo magije, najdejo druge grešne kozle. Še vedno pa ostaja vprašanje o vsebini obsodb čarovnic. 

Kateri politični in socialni dejavniki so v poznem srednjem veku povzročili lov na čarovnice?

Zagotovo je v poznem srednjem veku prepričanje o zaroti, da obstajajo zli ljudje, ki so povezani s hudičem in njegovimi pomočniki, da bi uničili krščanstvo, novo. Pojavi se po letu 1420 in se 200 let širi po Evropi. Menim, da so srednjeveški kristjani takrat izgubljali pogum in samozavest zaradi treh vzrokov: začeli so se skrivati pred islamom, zlasti pred Turki, ki zavzamejo večino vzhodne Evrope; zaradi podnebnih sprememb je bilo hladneje in bolj deževno, zato so veliko teže vzgojili pridelke in preživeli zimo; po letu 1340 se v Evropi ponovno razširi črna kuga in razsaja 300 let. Zaradi vseh teh tegob je krščanstvo začelo izgubljati samozavest in se začelo spraševati, zakaj je Bog jezen.

Zakaj se bojazen pred božjo jezo razširi po vsej Evropi v obliki paničnega strahu pred čarovnicami?

Ko krščanski teologi razširijo misel, da obstaja splošna zarota, ki jo vodi hudič in daje nekaterim demonske moči, da bi škodovali krščanstvu, se s tem dotaknejo tisočletnega strahu. Ljudje začnejo verjeti, da med njimi obstajajo zli ljudje, ki jih želijo uničiti. Če se pojavi hudo neurje, ki poškoduje njihove pridelke, ali bolezen, ki ubije njihove otroke, za to krivijo čarovnice ter napadajo svoje sosede, ki jih že od prej ne marajo in jim ne zaupajo. V večini Evrope se bojijo čarovnic, čeprav se ponekod, denimo na Irskem ali severnem Škotskem, bojijo tudi drugih moči, na primer vil ali jeznih prednikov oziroma duhov. Res je tudi, da se najhujše sojenje čarovnicam zgodi v izjemno težkih ekonomskih časih, ko so ljudje posebno nagnjeni k temu, da se bojijo nesreč in jih te laže uničijo.



V knjigi pišete, da so nekatere obsodili čarovništva, ker so si prizadevali zmanjšati beračenje.

Res je, na avstrijskem Štajerskem in v Salzburgu so bili berači še posebej tarče. Zaradi ekonomske stiske, slabega vremena, rastočega prebivalstva in težav pri kmetovanju jih je bilo veliko. Ljudi, ki jim niso hoteli dati ničesar, so berači pogosto prekleli, podobno kot počnejo še danes. V omenjenih zveznih deželah Avstrije so se jih bali kot čarovnic in jih preganjali.

Kako danes razumemo čarovniške razsodbe in kako se v našem času kaže njihova vsebina?

Ljudje ne želijo verjeti, da se nesreče in utrpljenje škode zgodijo brez razloga. Zanje po vsem svetu krivijo drug drugega. Skupnosti, ki ne poznajo magije, najdejo druge grešne kozle. Še vedno pa ostaja vprašanje o vsebini obsodb čarovnic. Danes ne verjamemo več v razsodbe, da gre za zaroto hudiča prek zlih ljudi. Nepojasnjeno pa je, zakaj nekateri natančno opisujejo in priznavajo neobičajne stvari. Številne so mučili, nekateri so bili do konca prestrašeni in tretji nori. Ampak s tem ne pojasnimo vsega. Obstajajo ljudje, ki so se zdeli racionalni in niso bili trpinčeni, vendar so njihovi opisi precej nenavadni. Nedavno smo to začeli razumevati kot lažni spomin, stockholmski sindrom ali pranje možganov.

Zdi se, da imajo povsod po Evropi potrebo po nadnaravni ženski, ki skrbi za ljudi, a to ni Devica Marija ali katera od krščanskih svetnic. Vzrokov, zakaj so nastale te nadnaravne ženske, še ne poznamo. 

Zakaj so bile žrtve večinoma ženske?

V lovu na čarovnice so bile v večjem delu Evrope žrtve ženske, vendar ne povsod. Moški so bili glavne žrtve na Islandiji, Finskem, v nekaterih baltskih državah, Normandiji in alpskih deželah, vključno s Kranjsko oziroma Slovenijo. Menim, da je tako zaradi starih ljudskih tradicij, po katerih je moški veljal za bolj magičen spol. Za večino Evropejcev je magija nekaj, česar se moški lahko nauči iz knjig ali od učiteljev, medtem ko jo ženske imajo v sebi. Pogosto so poklicane, da priskrbijo odgovore, ko je prekinjena komunikacija med bogovi ali bogom ter duhovniki, druidi ali šamani. Takrat postanejo glasnice, pitije ali prerokinje. Delujejo zdravilno, ko se zruši sistem. Ker naj bi ženske imele magijo v svoji naravi, pogosto veljajo tudi za bolj nevarne. Magično.

So ljudje v srednjem veku verjeli tudi v pozitivne nadnaravne ženske?

Med srednjeveškimi ljudmi je obstajala težnja, da verjamejo v pozitiven ženski lik, ki ni krščanski ali neposredno poganski. Denimo, v nemško in francosko govorečih deželah, Italiji in Španiji verjamejo v damo noči, ki se prevaža po nebu ter k sebi vabi izbrance. V britanski domišljiji se pojavi vilinska kraljica ter postane zelo priljubljena v 16. in 17. stoletju. Ljudje v Škotskem višavju verjamejo v mogočno žensko Cailleach, ki uteleša duha gorovij in jezer, prinaša zimo ter se druži z ljudmi. Zdi se, da imajo povsod po Evropi potrebo po nadnaravni ženski, ki skrbi za ljudi, a to ni Devica Marija ali katera od krščanskih svetnic. Vzrokov, zakaj so nastale te nadnaravne ženske, še ne poznamo. Za zdaj šele začenjamo prepoznavati, da je bilo to verovanje živo.

Sebe ne vidim kot čarovnika. Morebitna verska prepričanja ohranjam zase, me pa na romantičen način zanimajo ljudske duhovne prakse. 

Izraz čarovnica, pravite, lahko pomeni tudi neodvisno žensko, ki je privrženka poganske religije. Kaj je po vašem sodobno poganstvo?

Sodobno poganstvo je skupek religij, ki so se pojavile nedavno in črpajo podobe in zamisli v predkrščanskem svetu Evrope in Bližnjega vzhoda. Povezujejo jih tri značilnosti. Prva je feminizem; verjamejo tako v boginje kot bogove oziroma boginjo in boga, vendar so boginje pomembnejše. Imajo tudi ženske duhovnice. Druga je skrb za okolje. Svetost vidijo neločljivo povezano z živimi božanskimi duhovi narave: dreves, rek, živali. Tretja je prepričanje, da jim boginje in bogovi ne dajejo napotkov in zapovedi ter da se imajo ljudje pravico izraziti po svojih najboljših sposobnostih ter izživeti svoje talente in usodo, pri čemer ne smejo ogrožati drugih.

Je kaj čarovnika tudi v vas?

Sebe ne vidim kot čarovnika. Morebitna verska prepričanja ohranjam zase, me pa na romantičen način zanimajo ljudske duhovne prakse. Do modernega poganstva čutim veliko naklonjenost, še posebno ker se zanimam za antično poganstvo. Kot sem omenil, so bile moje najljubše zgodbe v otroštvu grški in rimski miti – heroine in heroji starogrških in starorimskih zgodb!

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij ONAPLUS.SI Logo

Zakaj imamo v uredništvu One radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

STRINJAM SE
newsletter
onaplus logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

Nadaljuj na prijavo >
newsletter
onaplus logo

Naročite se
na OnaPlus in izkoristite
25% popust!

NAROČI SE