Najprej je navdušila komisijo, tako da jo je ta uvrstila med deset najboljših Oninih zgodb, nakar pa ste jo, spoštovane bralke in cenjeni bralci, razglasili za zmagovalko leta.
V vrtincu neverjetnih zgodb in v najboljši družbi knjig smo se družili v mladem večeru tam, kjer nas tudi zidovi snubijo k pisanju, branju, ustvarjanju – v Hiši sanjajočih knjig založbe Sanje v Ljubljani. Ja, bila je noč sanj. In dejanj.
»V pozni, jasni in rahlo vetrovni noči sem se vračal iz Pirana. Počasi sem se vzpenjal navkreber po ozki in strmi ulici, mrmraje ponavljal pripev tuje popevke, ki mi je bila ostala v ušesih, in se pogosto ustavljal ter zavzeto gledal in poslušal, kako se je jesenski veter igral z mesečno nočjo. Igral se je z njo kakor s tančico: svileno je švistelo okrog mene in nad mano, bledo zlata luč pa se je mehko prelivala po položnih strehah in igrivo poplesavala po razvalovanem morju.
Tudi v mojem srcu je bilo prijetno vetrovno in v moji duši nenavadno svetlo. Spet so me obiskale tiste zlate ure, ki me vsega presvetijo in prezvonijo, da zapoje v meni tako radostno, kakor zapoje visoki poletni dan, ki obstane sredi zelene doline. Bilo je preveč lepo, zato sem vedel, da se bo vse kmalu stemnilo v tisto neznano in nepojmljivo hrepenenje, pomešano z grenkosladko tesnobo, ki me začne potiskati k pisanju.« Ciril Kosmač, Tantadruj
Bil je večer sanj
S temi čudovitimi besedami in mislimi neponovljivega Cirila Kosmača smo vas nagovorili k ustvarjanju letošnjega literarnega natečaja za Onino zgodbo in uvodni nagovor izjemnega slovenskega pisatelja vas je spodbudil k razmišljanju in naposled k odločitvi, da nam svoje zgodbe tudi zaupate. V ponedeljek, 16. oktobra, pa smo presunljive, morda za koga tudi trpke, a nedvoumno osebnoizpovedne zgodbe razgrnili.
Deset nominirank in nominirancev se je predstavilo in večina jih je v ustvarjanju že zelo domačih. Prispela literarna dela so izjemna, povedna, rišejo prostor in čas, v katerem živimo, in ja, tudi prostor in čas, v katerem bi si želeli – živeti. Bralke in bralce Oneplus je osvojila Mama, zgodba avtorice Branke Bilbija. Prejela je priznanje, Onino pero, s katerim bo zarisovala nove misli, in denarno nagrado v višini 500 evrov.
Branka Bilbija, dobitnica Oninega peresa 2023, foto: Črt Piksi
Onino pero 2023, Foto: Blaž Samec
Onin literarni natečaj poteka že 28 let in soustvarjalka našega projekta, Valentina Smej Novak, filozofinja in založnica, je na slavnostnem dogodku poudarila, kako zelo potrebujemo dobro napisane zgodbe in kako pomembno je, da mediji skrbimo za njihov prostor kakor tudi obstoj. Naj še enkrat zaobjamem ta večerni trenutek, ki se je zgodil v prekrasnem prostoru založbe Sanje v Hiši sanjajočih knjig na Trubarjevi ulici v Ljubljani. Bila je noč sanj. In dejanj.
Si boš dovolil nežnost, boš zaupal življenju?
Z dobitnico Oninega peresa 2023 smo po razglasitvi spregovorili o tem, ali je v življenju potrebno in vredno odpuščati in ali je res stvar otroka razumeti ravnanje lastne matere. Branka Bilbija nam je pojasnila: "Razumeti ne pomeni odobravati."
1. Vaša zgodba z naslovom Mama nas je osupnila, kakor tudi bralke in bralce, saj so vas okronali z Oninim peresom 2023. Mama, ta slovenski cankarjanski lik, ta oseba, ki nas zaznamuje nedvoumno za vse življenje, je središče vašega razmišljanja. Na razglasitvi ste nam zaupali, da je to vaša osebna zgodba. Kako danes, s časovne razdalje, gledate na izpovedano in zapisano?
Človek preživi veliko več, kot si misli, da lahko, a ni problem preživeti. Ali boš po težkih preizkušnjah življenja hodil po svetu s ščitom, trdo kožo in zaprtim srcem ali pa si boš vseeno dovolil nežnost in zaupal življenju, to je to, kar na koncu šteje. Danes z odmikom vidim to kot uro dodatnega pouka v šoli življenja.
2. V zgodbi zapišete, da ste mamo našli v Budvi in da je imela opravičilo, ki ga niste želeli ne slišati in ne razumeti. Kaj pa ste želeli, ko ste se odpravili k njej?
Vsi so mi govorili, da bi ona morala poiskati mene, in ne jaz nje, a jaz sem vedela, da otrok potrebuje mamo, in ne obratno, da reka teče k izvoru, in ne obratno. Če si jezen na nekoga, si ti tisti, ki pije strup, a vseeno pričakuješ, da bo drugega pokončalo. Ego tega ne razume. K njej sem odšla zaradi sebe, da bi se uzrla v očeh ženske, ki mi je kljub vsemu dala življenje. Želela sem si, da bi se prepoznali v objemu, a žal še ni bil čas za to.
3. V nadaljevanju pojasnite, da s časovne distance in po celjenju lastnih ran razumete svojo mamo, slišite in čutite njeno bolečino, rane, njen strah. Ampak, oprostite, razumeti kaj; ali je res stvar otroka razumeti ravnanje lastne mame?
Z mamo sva se srečali nekajkrat. Imela sem priložnost vpogleda v njeno otroštvo, odnos s starši, bolečino in njene sanje. Začutila sem spregledano deklico, in čeprav je že skoraj dvajset let babica, ta deklica še živi v njej. Razumeti ne pomeni odobravati. Razumeti pomeni prepoznati tisto deklico v njej, za katero je bil to prevelik zalogaj. Če vidiš življenje kot to, kar je, potem veš, da je to le ena v nizu zgodb v večnosti življenja.
4. "Vem, da sem pomirjena v sebi, ko pomislim nanjo," zapišete. Ste res pomirjeni?
Seveda je vse skupaj pustilo sledi na meni, tako kot ostanejo sledi carskega reza na materinem telesu. Tudi če gre za notranje šive in jih oko ne vidi, so tkiva prerezana v globino. Z mamo nisva zaveznici in verjetno nikoli ne bova. Pomirjena sem, kolikor sem lahko na tej točki življenja.
5. Tudi sami ste mama, zaupajte nam, prosim, kaj vas zaradi življenjskih izkušenj najbolj skrbi?
Imam dva sina, stara 14 in 15 let. Lahko rečem, da imamo lep odnos. Čeprav je to obdobje sprememb, zanju in tudi zame, nekako skupaj rastemo in se spoprijemamo z njimi. Nimam kakih velikih skrbi, ker zaupam življenju, da bo poskrbelo zanju. Na trenutke pa vseeno postanem otožna, ker vem, da odraščata v svetu, ki je obrnil vrednote in še marsikaj na glavo.
6. Pred tremi leti ste imeli v Vipavskem Križu razstavo z naslovom Kje se moje življenje konča in tvoje začne. Zapisali ste: "Sama ne verjamem v moje in tvoje življenje. Verjamem v življenje samo."
Slikam ženske obraze, najbolj prepoznavne po velikih in živih očeh. Vsak se lahko uzre v očeh drugega, če si to dovoli. Naša življenja se prepletajo, bolj kot smo sposobni to zaznavati. Nekogaršnji izdih je vdih nekoga drugega in obratno. Vežejo nas nevidne niti, zato se zgodi, ko srečamo nekoga in on »povleče eno nit«, nas »povleče k njemu«. Visokoobčutljivi ljudje toliko manj zaznavamo razliko med enim in drugim življenjem in vidimo vse skupaj le kot življenje.
7. Kaj je tisto, kar resnično šteje, kaj je tisto, kar je najbolj vredno?
Šteje to, da ostaneš preprost, čeprav ti ves svet govori, da moraš biti nekaj posebnega in da moraš nekaj postati. Šteje, da vidiš velikost življenja v malih vsakodnevnih stvareh, ko te partner pokrije z odejo in ti prinese tvoj najljubši čaj. Šteje, ko v nekom osvetliš tisto, kar je sam pozabil, da nosi v sebi, in potem gledaš, kako tisto nekaj raste pred tvojimi očmi. Šteje, ko slišiš otoški smeh in ti je preprosto toplo pri srcu.
Vseh deset izbranih zgodb finalistk in finalistov si lahko preberete TUKAJ, v nadaljevanju pa si oglejte še nekaj foto utrinkov ...
Razpoloženje v založbi Sanje, med mnoštvom knjig in v družbi izvrstnih pisateljic in pisateljev ter mladih, navdihujočih in razmišljajočih ljudi iz zavoda Župančičeva frulica, je bilo osvobajajoče. Foto: Črt Piksi
Tadej Fink, koordinator in organizator Zavoda za izobraževanje in kulturo Črnomelj s 33-letno tradicijo organiziranja Župančičeve frulice, literarnega natečaja za mlade pesnice/ke, deklamatorice/deklamatorje in pripovedovalke/ce. Zaključno srečanje je vsako leto 11. junija, na dan smrti Otona Župančiča, v Beli krajini. Foto: Črt Piksi
Valentina Smej Novak, žirantka, ki je poudarila, da moramo dobro besedo, ustno in pisno, spodbujati in krepiti. Foto: Črt Piksi
Nina Pečar, multiinstrumentalistka, slikarka, fizičarka, pesnica in članica društva Mensa, nam je pričarala sanjajoči večer. Foto: Črt Piksi
Maša Šemrov, Pod gladino
Maša Šemrov si služi kruh kot psihologinja. Popolnoma nepričakovano je dobila preblisk, da bi lahko napisala zgodbo. Prijavila se je na tečaj kreativnega pisanja in z lesketajočimi se očmi začela pohajkovati po poti ustvarjanja. Ko se spominja svojih prvih poskusov, se nasmiha in zardeva. V skladu s tem, da se vsaka zgodba nekje začne, svoja dela prijavlja na natečaje. Rada ima življenje, knjige in poletje. Piše, ker tako spoznava sebe in svet in ker verjame v čarovnijo. Foto: Črt Piksi
Dragana Marošević, Najin raj na zemlji
Dragana Marošević je pred 50 leti prišla iz Vojvodine. Kot animatorka je zaposlena v domu upokojencev in svojo službo obožuje. Včasih kaj napiše. Predvsem pa je mama trem že odraslim otrokom. Finalistka v našem natečaju je bila že dvakrat, leta 2020 in 2022. Foto: Črt Piksi
Ema Medved je z interpretacijo Oninih zgodb navdušila. Foto: Črt Piksi
Alenka Leskovšek, Vonj po reki
Alenka Leskovšek prihaja iz Zasavja, bolj točno iz prelepe vasice z imenom Sava. Kruh si služi z delom čistilke, a ni samo to. Že od otroštva piše, bolj zase kot za druge. V službi s krpo čisti prostore, a s pisanjem čisti svojo dušo. Ljubezen do ustvarjanja zgodb in tudi branja bi rada prenesla na hčerko, ki je njen največji navdih. Foto: Črt Piksi
Odlična voditeljica Vesna Milek in Luka More, dijak gimnazije Poljane, sicer pa finalist Župančičeve frulice 2023, čakajoč na slavnostno razglasitev Oninega peresa. Foto: Črt Piksi
Ksenija Šešerko, Noč, ko so umrle sanje
Ksenija Šešerko je bila vzgojiteljica predšolskih otrok in učiteljica razrednega pouka. Leta 2009 je prejela za svoje pedagoško delo zlato Šilihovo plaketo. Leta 2016 se je upokojila, takrat so začele nastajati Zgodbe iz babičine skrinje, ki so jih ilustrirali otroci. Knjiga je kmalu dobila nadaljevanje, pred dvema letoma pa je izšel njen prvi roman za odrasle. Pri založbi že čakajo nove stvaritve. Dejavna je v kulturnem društvu ter literarni, bralni in recitacijski skupini. Ko želi biti sama, gre na vrt med rastline, ki ji omogočajo prvovrstno meditacijo in sprostitev. Ali pa sede za računalnik in snuje nove projekte. Foto: Črt Piksi
Leon Jurše, Vdih
Leon Jurše se je predstavil s temi besedami: Čeprav je lestev, s katero je želel doseči zvezde, polomljena, plavuti, ki bi ga lahko pripeljale do biserov na dnu morja, pa preperele, ceni, kar mu je življenje dalo, in razume, kar mu je vzelo. Foto: Črt Piksi
Mira Smrkolj, (Od)ločitev
Mira Smrkolj prihaja iz Podgorice blizu Moravč. Kot učiteljica razrednega pouka in pedagoginja je pisala članke o šolskem delu. Za svojo prvo literarno zgodbo leta 2005 je dobila tretjo nagrado občinstva. Kot upokojenka se je leta 2013 vpisala na univerzo za tretje življenjsko obdobje v literarni krožek ter s proznimi deli in kratkimi pesmimi, haikuji, dosegla več vidnih uspehov. Med drugim se je štirikrat uvrstila med finalistke Onine zgodbe in leta 2021 zmagala. V samozaložbi je pred štirimi leti izdala tudi knjigo. Sama pravi, da ima rada ljudi, da uživa v družbi in si s sogovorniki izmenjuje zgodbe, ki jih piše življenje. Nabira pa si jih tudi s popotovanji z avtodomom. Foto: Črt Piksi
Branka Bilbija, Mama, zmagovalka Oninega peresa 2023
Če bi Branka Bilbija želela biti všečna, bi izbrala drugo pot in se tudi opisala z drugimi besedami. A ker je izbrala pot sebe in ve, da ni izobrazba ali katera koli vloga, ki jo trenutno opravlja, dovolj, se je opisala z naslednjimi besedami: Sem preprosta, nežna, a hkrati močna. Lahko bi rekla tudi nič posebnega. A jo ravno to dela tako zelo posebno. Foto: Črt Piksi
Katja Jurgec Bricman, Usodna odločitev
Katja Jurgec Bricman je Korošica, ki živi in dela v središču Ljubljane. Tu ima prodajno galerijo, ki je hkrati atelje, kjer nastajajo unikatni porcelanasti izdelki, znani po vsem svetu. Ustvarjanje ji torej ni tuje, s pisanjem pa se vse od gimnazije zadnjih petintrideset let ni ukvarjala. Korona je vse zasukala na glavo. Ko je bil atelje osem mesecev zaprt, porcelana niti videti ni mogla več. Preden se ji je zmešalo, je z enim prstom na telefon začela pisati ... In vztraja še danes – trenutno, še vedno na telefon, piše svoj tretji roman. Foto: osebni arhiv
Luka More, Ema Medved in Anej Oman (od leve proti desni), najboljši srednješolski pripovedovalci leta 2023, finalisti Župančičeve frulice 2023 in pripovedovalci Oninih zgodb, so nas povezali v čarobno celoto. Foto: Črt Piksi
Blaž Javornik, vodja knjigarne Hiša sanjajočih knjig založbe Sanje, ki nam vedno znova odpre vrata, sicer magistrand zgodovine, knjigar svetovalec, sourednik Zbranih del Primoža Trubarja, je knjižne recenzije doslej objavljal v Annalesu, Zgodovini za vse, Časopisu za kritiko znanosti, krajše ocene knjig v prostem času prispeva na portalu Goodreads. Verjetno nam vsega še ni zaupal. Foto: Črt Piksi
Alenka Leskovšek s podporo hčerke, foto: Črt Piksi
Branka Bilbija, dobitnica Oninega peresa, v družbi sina in prijateljic (z eno izmed njiju je odšla iskat mamo v Budvo). Foto: Črt Piksi
Jože Bradeško, Kako si, srce?
Jože Bradeško trenutno uživa v svobodi, ki jo je prinesla prekinitev službe, in izkorišča čas za potovanja, študij nekaterih malo bolj ezoteričnih vsebin, branje in (očitno) tudi pisanje, saj je ob tem odkril novo ljubezen do kratke zgodbe in zgodb mešanih žanrov. Je vesel, da je ognjeni krst literarnega ustvarjanja prinesel tudi prvo objavo v ugledni in brani reviji Onaplus. Foto: Črt Piksi
Iva Potočnik, Tista noč
Iva Potočnik je upokojena profesorica slovenščine, ki je vse življenje poučevala slovenski jezik v osnovni šoli na Prevaljah. V svoji dolgoletni praksi je 27 let vodila oddelek za odrasle, poučevala materni jezik mlade in starejše, doma in v zamejstvu. Vodila je študente na praksi, šolski aktiv slovenistov in študijsko skupino za slovenščino na Koroškem, z nazivom svetnice je sodelovala z Zavodom Republike Slovenije za šolstvo in šport, pripravljala predloge učnega načrta za slovenščino v devetletki ... Pisala je članke in gradivo za učitelje ter objavljala v strokovnih revijah. Leta 2006 ji je Slavistično društvo Slovenije podelilo nagrado za življenjsko delo. Leta 2018 je napisala knjigo Ljudje in ulice mojega odraščanja. Danes pravi, da lahko o sebi pove le to, da je zadovoljna upokojenka, "včasih pa le še kaj napišem, sebi v zabavo". A dodajmo zgolj to, da piše tudi za vse nas. Foto: osebni arhiv