Brez tega italijanskega oblikovalca bi ženske danes nosile povsem drugačne čevlje
Prestižna modna znamka Ferragamo danes slovi tako po oblekah kot obutvi in dodatkih, a nič od tega ne bi obstajalo, če ne bi njen oče Italijan Salvatore Ferragamo sledil svojim čevljarskim sanjam in revolucioniral oblikovanja ženske obutve.
Bil je inovator in vizionar, ki se je domislil, kako izdelati udobne visoke pete, v času svoje kariere pa ustvaril še več kot 300 drugih patentov (med njimi tudi stileto pete), ki so spremenili čevljarsko industrijo. Številne Ferragamove patente in dizajne so občudovali in posnemali slavni oblikovalci obutve, ki so prišli za njim.
Svoja stopala so mu zaupale najbolj slavne ženske na svetu, hollywoodske zvezdnice Jean Harlow, Greta Garbo, Judy Garland, Audrey Hepburn in Marilyn Monroe. Zanje je oblikoval ikonične čevlje z visokimi pa tudi nizkimi petami, ki so postali tako zaželeni, da njihov dizajn in oblika živita še danes, v obutvi, ki jo ustvarjajo tako rekoč vse druge svetovne modne znamke.
Čeveljčki za mlajšo sestrico
Salvatore Ferragamo se je rodil leta 1898 v majhni italijanski vasici Bonito vzhodno od Neaplja. Bil je enajsti od štirinajstih otrok, in čeprav sta oba starša trdo delala, so živeli v revščini. Že kot majhen otrok je Salvatore ure in ure preživljal pri lokalnem čevljarju. Izdelava čevljev ga je fascinirala, kar pa ni bilo najbolj po godu njegovemu očetu, ki je upal, da si bo sin izbral bolj donosen poklic, čevljarji takrat namreč niso zaslužili veliko.
A to ni zmotilo sanj malega Salvatora, še več, star komaj devet let si je pri lokalnem čevljarju izprosil nekaj materiala in orodja, da je svoji mlajši sestrici Guiseppini skrivaj naredil par belih čeveljčkov za prvo obhajilo, ki si jih njegova družina drugače ni mogla privoščiti. Šival je vso noč in zjutraj presenetil svoje starše, ki so naposled le sprejeli, da je fant rojen za čevljarja.
Pri 11. letih se je sam podal v sosednji Neapelj, ki je na začetku 20. stoletja slovel kot italijanska prestolnica luksuzne mode in obutve, da bi se naučil še več o izdelavi čevljev, in si v nekaj letih, čeprav je bil tako rosno mlad, pridobil veliko tamkajšnjih strank. Pri 16. letih pa ga je zamikala tujina in sedel je na ladjo za Ameriko, kamor so emigrirali že njegovi starejši sorojenci.
PREBERITE ŠE -> Legendarni španski oblikovalec, ki ga je častil ves Pariz, tudi Dior in Chanelova
Obljubljena Amerika
Najprej se je ustavil v Bostonu, kjer je delovala najboljša tovarna čevljev na vzhodni ameriški obali. Tam so ga navdušili napredni stroji, ki so jih uporabljali v moderni proizvodnji, opazil pa je tudi, da se strojno proizvedena obutev po kakovosti ne more primerjati z ročno izdelavo italijanski čevljarskih mojstrov. To spoznanje ga je gnalo naprej v Kalifornijo, kjer je v Santa Barbari najprej odprl popravljalnico čevljev.
Leta 1915 je Santa Barbara privlačila že dovolj turistov, da je Ferragamu posel omogočal preživetje, ko so se na to lokacijo začeli seliti prvi filmski studii, pa je njegova čevljarska obrt zares zacvetela. Čevlji, ki jih je sprva oblikoval za potrebe filmskih snemanj, so navdušili igralke, ki so tudi zasebno postale njegove zveste stranke.
Podnevi izdeloval čevlje, ponoči študiral
A Ferragamova radovednost ni počivala, v izdelavi obutve je želel narediti še korak naprej, in tako je poleg posla, ki ga je vodil podnevi, zvečer obiskoval še predavanja o človeški anatomiji na univerzi v Los Angelesu.
Skozi študij je prišel do spoznanja, da največ telesne teže pri hoji pade na lok stopala in se zato domislil načina, kako oblikovati obutev, ki bi bila bolj udobna za nošenje. V podplat svojih čevljev je začel vstavljati jekleno kopito, ki je stopalnemu loku nudilo dodatno oporo, to pa mu je kasneje služilo tudi pri nadgradnji visokih pet v vratolomne višave.
Ko so se v 20. letih prejšnjega stoletja filmski studii preselili v Hollywood, je tudi sam leta 1923 tja prestavil svojo obrt in si v medijih hitro prislužil vzdevek »čevljar zvezd«, kar je bila odlična reklama za njegov posel. Vse ženske so namreč hrepenele po čevljih, ki jih je oblikoval za igralke, kot so bile Gloria Swanson, Lillian Gish, Jean Harlow in Greta Garbo.
Zvezdniški čevlji, izdelani v Firencah
Po nekaj letih hollywoodske slave, ko je komaj dohajal naročila novih strank, je Ferragamo spakiral kovčke in se 1927. vrnil v rodno Italijo. V Firencah, ki so tedaj slovele po umetnosti, kulturi in obrti, je nameraval odpreti čevljarsko tovarno. Čeprav je k sodelovanju povabil številne čevljarske mojstre, so uveljavljeni obrtniki nad njegovimi inovativnimi idejami vihali nosove, a k sreči je ujel zanimanje mladih čevljarjev.
Kar 75 jih je vzel v vajeništvo in jih zaposlil v svoji tovarni, v kateri je čevljarsko znanje italijanskih mojstrov združil z novimi načini proizvodnje, ki jih je videl v ameriških tovarnah. Izdelavo obutve je razdelil na več stopenj in tako poenostavil ter pohitril proces, kar je pomenilo več čevljev za naraščajoče število njegovih strank preko oceana.
PREBERITE ŠE -> Izjemna zgodba Nine Ricci: Sama se je naučila šivati in ustvarila modni imperij
Vojna mu je dala zagon
Zlom newyorške borze leta 1929 in finančna kriza, ki mu je sledila, je Ferragamu odprla oči, da se ni dobro zanašati le na ameriške kupce. Leta 1933 je bankrotiral, a s pomočjo sestre leta 1936 znova zagnal svojo obrt in se osredotočil na domači trg.
Potem je prišla druga svetovna vojna in z njo varčevalni ukrepi za potrebe vojske, ki so obrtnikom omejili uporabo jekla in usnja. A »čevljarja zvezd« na tej točki ni ustavilo nič več. Začel je eksperimentirati z novimi materiali in za zgornje dele čevljev uporabil konopljo, filc, celofan in celo zavrženo ribjo kožo, za podplat pa pluto.
Od mavričnih do nevidnih sandalov
Prav ta zadnja inovacija mu je prinesla veliko slavo, saj so bile visoke pete z debelim podplatom iz plute tako udobne, da jih še danes obožujejo ženske po vsem svetu. Leta 1938 je pluto uporabil tudi za platformo čevljev, ki jih je izdelal za igralko in pevko Judy Garland. Pri oblikovanju ga je navdihnila njena pesem »Over the Rainbow« in pisani čevlji so še danes znani pod imenom mavrični sandali ali »Rainbow sandal«.
Ferragamo se je v naslednjih letih domislil še čevljev z izredno ozko in špičasto »stileto« peto, ki jih je z veseljem obula Marilyn Monroe (in jih nosila tudi v filmu Sedem let skomin, 1955). Oblikoval je tudi ikonične čevlje z visoko peto v obliki kletke, ki jih njegova modna znamka še danes vključuje v kolekcije.
Velik uspeh je požel z »nevidnimi« sandali, ki so bili za tisti čas nekaj resnično posebnega, kot Pepelkini stekleni čeveljčki. Ferragamo je navdih zanje dobil od sodelavca, ki je v prostem času lovil ribe. Pokazal mu je novo vrsto ribiške vrvice, izdelane iz najlona in mu povedal, da je ribe ne vidijo, ker je transparentna.
Italijanskemu oblikovalcu se je ob tem utrnila zamisel za transparentne čevlje in ribiški najlon je uporabil namesto trakov, ki držijo stopalo na podplatu. Za »nevidne« sandale, ki so obnorele ženske, je Ferragamo leta 1947 prejel tudi prestižno ameriško nagrado za oblikovanje Neiman Marcus, ki so jo pred tem podeljevali zgolj Američanom.
Ferragamove tri vrste žensk
V 50. letih je bilo ime Ferragamo sinonim za najlepše, najbolj udobne in najbolj napredne ženske čevlje, po njih pa so hrepenele tako zvezdnice kot navadne zemljanke. Nosile so jih Sophia Loren in Audrey Hepburn pa tudi princese in kraljice največjih svetovnih kraljevin. Italijanski oblikovalec ni imel samo čuta za estetiko, ampak je razumel ženske potrebe in zanje ustvarjal čevlje, v katerih so se gibale bolj svobodno.
Svoje stranke je Salvatore razvrščal v tri kategorije, glede na to, katero številko stopala so imele. Ženske, ki so imele stopala velikosti 36 ali manj, je poimenoval Pepelke, te so bile po njegovem zelo ženstvene, romantične in zaljubljene v modo. Med njegovimi strankami, ki jih je uvrstil v kategorijo Pepelk, so bile Mary Pickford, Joan Crawford, Jean Harlow, grška kraljica in Wallis Simpson.
Druga kategorija so bile ženske s stopalom številka 36.5, te je poimenoval Venere. Po njegovem so bile Venere izredno lepe ženske, ki pa so kljub glamurozni zunanjosti prisegale na preprostost. Ferragamova slavna Venera je bila Marilyn Monroe.
Tretja skupina žensk so bile za Ferragama tiste, ki so imele številko stopala 37 ali več. Zdele so se mu izredno senzibilne, razumevajoče in modre, na trenutke pa tudi muhaste. Mednje je uvrstil Greto Garbo, Lauren Bacall in Audrey Hepburn, ki je nosila številko 40, balerinke pa najraje obula še pol številke večje.
Konec velikega mojstra, začetek modne dinastije
Sloviti italijanski oblikovalec je umrl 7. avgusta 1960 za posledicami raka na jetrih. Star je bil komaj 62 let. Vse svoje premoženje in patente je zapustil svoji družini, vodenje čevljarskega podjetja pa je ob njegovi smrti prevzela njegova žena Wanda Miletti, ki mu je rodila šest otrok.
Wandi sta se nekaj let pozneje v podjetju pridružili še njuni dve hčerki Fiamma in Giovanna, kasneje pa tudi sin Fiammi Di San Giuliano. Delovanje podjetja so skupaj razširili še na področje oblačil in modnih dodatkov, ki jih znamka Ferragamo proizvaja še danes, in jo povzdignili v eno najbolj znanih imen v modni industriji.
Leta 1995 so v spomin na svojega začetnika, soproga in očeta sredi Firenc odprli tudi muzej obutve, kjer so na ogled najbolj slavni in ikonični čevlji Ferragamove kariere.