IZUMITELJ MAKE-UPA

Brez tega poljskega inovatorja se ženske danes ne bi ličile

Osupljivo življenje ustanovitelja znamke ličil, ki jo danes poznajo vse ženske.
Fotografija: Max Factor je bil velik inovator, eden izmed njegovih izumov je bil tudi posebni merilec za lepoto, s katerim je do milimetra natančno proučeval proporce obraza žensk, in jim na podlagi tega svetoval, kako se naličiti. Čeprav je v izum vložil veliko časa in truda, pa se žal ni prijel, morda tudi zato, ker je po videzu spominjal na mučilno napravo. Foto: Javna last
Odpri galerijo
Max Factor je bil velik inovator, eden izmed njegovih izumov je bil tudi posebni merilec za lepoto, s katerim je do milimetra natančno proučeval proporce obraza žensk, in jim na podlagi tega svetoval, kako se naličiti. Čeprav je v izum vložil veliko časa in truda, pa se žal ni prijel, morda tudi zato, ker je po videzu spominjal na mučilno napravo. Foto: Javna last

Danes si težko predstavljamo, da so ličila nekoč lahko uporabljale le igralke. Vse se je spremenilo, ko je na začetku 20. stoletja v Hollywood prišel poljski migrant Maksymilian Faktorowicz in tam s svojim eksperimentiranjem zanetil revolucijo. 

Najprej je izboljšal formule ličil, ki so jih uporabljali na snemanjih, nato stilsko preobrazil igralke in igralce ter z novimi podobami iz njih naredil največje filmske zvezde tistega časa, potem pa ličila, s katerimi je ustvarjal videz starlet, ponudil še navadnim ženskam.

Poti nazaj ni bilo več, svet se je zaljubil v moč ličil ali »make-upa« - besede, ki jo je populariziral prav Poljak in ustanovitelj znamke, ki jo danes poznajo vse ženske – Max Factor. 

"Nihče se ne rodi glamurozen, glamur se ustvari," je nekoč dejal Max Factor, oče Hollywoodskega glamurja. Foto: Profimedia

Od vajenca do kraljevega kozmetičnega eksperta 

Maksymilian Faktorowicz se je rodil leta 1872 v poljskem mestu Zduńska Wola, tedaj pod vladavino carske Rusije. Njegova židovska družina ni bila premožna in tako je moral že kot deček poprijeti za delo. Za svojega asistenta ga je najprej vzel lokalni farmacevt, kasneje pa je postal tudi vajenec pri lokalnem frizerju in lasuljarju. 

V obeh poklicih je mladi Maksymilian našel svojo strast, naučil se je osnov mešanja kozmetike in izdelovanja lasulj ter pri 14 letih odpotoval v Moskvo, kjer je na podlagi teh znanj dobil službo v zaodrju Kraljeve ruske operne hiše. 

Pri 18 je moral odslužiti štiri leta ruskega vojaškega roka, a ko se je okrog leta 1894 vrnil iz vojske, je bil odločen, da se posveti lepotičenju in v ruskem mestu Rjazan je odprl svojo prvo trgovino, v kateri je začel prodajati kreme, rdečila, dišave in lasulje, ki jih je izdeloval sam. Njegove izdelke je kupovala tudi gledališka skupina, ki je nastopala pred ruskim plemstvom in ko so ti izvedeli, da za ličili in lasuljami stoji Maksymilian, so ga najeli in povzdignili v uradnega kozmetičnega eksperta ruske kraljeve družine. 

V ruskem mestu Rjazan, kjer je Max Factor odprl svojo prvo trgovino, je danes na ogled razstava, posvečena velikemu kozmetičnemu velikanu. Foto: Umasumak/shutterstock
V ruskem mestu Rjazan, kjer je Max Factor odprl svojo prvo trgovino, je danes na ogled razstava, posvečena velikemu kozmetičnemu velikanu. Foto: Umasumak/shutterstock

A ta nova ugledna služba ni bila samo velika čast, pomenila je tudi, da je bil Maksymilian neprestano pod drobnogledom ruske oblasti, in ker se je odnos do židov v Rusiji začel zaostrovati, je donosni službi navkljub sklenil pobegniti iz države. Z ženo in njunimi tremi otroki so se leta 1904 vkrcali na ladjo za obljubljeno deželo – Ameriko. 

V Ameriki izgubil vse 

Sprva so se naselili v St. Louisu v zvezni državi Missouri, kjer je Maksymilian prevzel novo ime Max Factor – pri črkovanju njegovega priimka naj bi se najprej zmotil ameriški carinik, ki je družino popisal ob prihodu v ZDA, in namesto Faktorowicz zapisal Factor. 

A začetki v novi deželi niso bili lahki. Že takoj je ostal brez prebite pare, ko jo je z vsem njegovim denarjem in izdelki popihal njegov poslovni partner, s katerim sta Maxovo kozmetiko predstavila na tamkajšnjem svetovnem sejmu. Ko mu je leta 1906 nenadoma umrla še žena, se je odločil odpotovati na zahod in leta 1908 z otroki in novo ženo prispel v Los Angeles. 

PREBERITE ŠE -> Neverjetno življenje prve ženske milijonarke, ki je s prodajo kreme ubežala revščini

Preboj v Hollywood 

Za Maxa je bilo mesto angelov meka, kjer je lahko izkoristil svoje potenciale. Filmska industrija je bila v polnem zagonu in tej je začel ponujati svoje lasuljarske usluge. Odprl je tudi trgovino in v njej prodajal izdelke dveh takrat največjih proizvajalcev gledaliških ličil. To so bili mastni in težki pudri v stiku, imenovani »greasepaint«, ki so igralcem pod močnimi odrskimi lučmi poudarili poteze obraza, a njihova pomanjkljivost je bila, da so na koži ustvarili debel film in razpokali, kar je postajal vedno večji problem v razvijajoči se filmski industriji. 

Najbolj prelomni izum Max Factorja je bila nova vrsta
Najbolj prelomni izum Max Factorja je bila nova vrsta "greasepainta" ali pudra v tekoči obliki, ki je igralce in igralke osvobodil mastnih težkih pudrov preteklosti.  Foto: Profimedia

Factor je bil odločen rešiti težavo. Sam je začel eksperimentirati z ličili in leta 1914 ustvaril lahkotnejši puder v kremi, v 12 odtenkih, s katerimi je navdušil tako igralke in igralce kot filmske studie.

Nanj so se začele obračati vse večje zvezde in Max se je posvetil vsaki izmed njih ter zanje ustvaril ikonične podobe, po katerih so znane še danes. Med njimi so bile Pola Negri, Mary Pickford, kaseje pa tudi Jean Harlow, Joan Crawford, Clara Bow, Gloria Swanson, Bette Davis, Marlene Dietrich, Ginger Rogers, Lucille Ball in Judy Garland

Factor je bil denimo tisti, ki je Jean Harlow spremenil pričesko v platinasto blond, da so za njo znorele vse ženske po svetu, med drugim pa je ustvaril tudi legendarni bob Clare Bow, rdeče kodre in umetne trepalnice Lucille Ball, znane po humoristični nanizanki I Love Lucy, ter velike rdeče ustnice Joan Crawford. 

Factor je filmsko kariero spremenil celo italijanskemu igralcu Rudolphu Valentinu, ki ga studii sprva niso jemali resno in mu zaradi temnejše polti dodeljevali zgolj vloge negativcev. Ko je Max zanj namešal puder, ki mu je posvetlil obraz, in mu uredil pričesko, pa je filmska industrija znorela nad novo podobo igralca in Valentinu začela ponujati glavne vloge. V novi luči fatalnega moškega je Valentino zaslovel kot seks simbol in prvi »Latino Lover« Hollywooda, znan tudi pod vzdevkom »Veliki ljubimec«, ženske pa so ob pogledu nanj padale v histerijo. 

PREBERITE ŠE -> Kako smo ženske dobile prvo maskaro in neverjetna zgodovina tega ličila

Rojstvo make-up-a

Zaupanje največjih imen filmskega platna je bilo za Factorja najboljši možni oglas, saj je njegovo delo videlo na milijone filmskih gledalcev. Ženske so hrepenele po tem, da bi bile videti kot najslavnejše igralke črno-belih filmov, zahvaljujoč Maxovim novim formulam, ki niso bile videti dobro samo pod filmskimi žarometi, ampak tudi v dnevni svetlobi, pa je bilo to naposled mogoče. 

Factor je že leta 1920 za javnost ustvaril linijo, poimenovano »Society Make-up«, s katero so si ženske lahko pričarale videz filmskih zvezd, premeteno pa je v ime dodal tudi besedo »make-up«, ki je bila do tedaj rezervirana samo za gledališče in film. S to potezo je na lepotni industriji pustil velik pečat, saj so šele zaradi njegovega poimenovanja ženske začele ličilom praviti »make-up« in ne zgolj kozmetika. 

Kozmetične inovacije in oskar 

Do svoje smrti leta 1938 je Poljak izpopolnjeval formule ličil in si za delo v filmski industriji prislužil celo oskarja. Ustvaril je tudi še nekaj revolucionarnih izdelkov, ki jih danes premore vsaka ženska. Domislil se je denimo svetleče pomade za ustnice, ki je postala prvi lip glos na svetu. Ko je črno-bele filme nadomestil barvni technicolor, pa je razvil puder v kamnu Pan-Cake, ki je postal tako priljubljen, da so ga igralke začele na veliko krasti s snemanj in ga uporabljale tudi v vsakodnevnem življenju.

Ko je Factor to ugotovil, je Pan-Cake dal v prosto prodajo, kjer je puder postal eden najbolj iskanih ličil, z njim pa je podjetje zaslužilo več, kot z vsemi drugimi izdelki skupaj. Pan-Cake Max Factor izdeluje še danes, čeprav je vmes doživel številne preobleke. 

Po Factorjevi smrti je vodenje kozmetičnega podjetja prevzel Maxov sin Francis, ki je očetu v poslu pomagal že vrsto let. Francis se je po očetovi smrti preimenoval v Maxa Factorja mlajšega, navdihnjen z očetovim eksperimentiranjem pa je še povečal kozmetični imperij in ustvaril še več prelomnih vrst ličil, ki so spremenila kozmetično industrijo, med njimi leta 1940 prvo dolgoobstojno šminko za ustnice Tru-Color, leta 1954 prvi korektor, poimenovan Erace, leta 1958 pa prvo maskaro v obliki spiralne krtačke, ki je bila zaprta v tubici. 

Preberite še:

V prodaji