Čeprav smo prvi vrtec montessori v Sloveniji dobili že pred več kot 20 leti, metodo, ki jo je razvila Maria Montessori, z vzgojiteljico Alenko Praček iz Otroškega vrtca Ajdovščina, ki je pred 15 leti kot javni vrtec v Sloveniji uvedel oddelek z elementi montessori pedagogike, preverjamo mite in raziskujemo, kakšne so prednosti vzgoje, ki poudarja otrokovo svobodo izbire in gibanje v naravi.
Za načela pedagogike montessori velikokrat slišimo, da gre za zastarel pristop. Kaj pa vi pravite?
Pedagogika montessori ni nastala na podlagi neke ideologije, ampak je bila odkrita prek znanstvenega opazovanja otrok, ki so skozi delo pokazali do takrat skrite sposobnosti, moči. Tako kot pred 100 leti tudi danes otroci v sebi nosijo te sposobnosti, zato menim, da pristop montessori še zdaleč ni zastarel in je pravzaprav še kako aktualen.
Maria je prek skrbnega opazovanja otroka odkrila stvari, ki jih nevroznanost in številni strokovnjaki za vzgojo zdaj odkrivajo nekoliko drugače ali jih zgolj drugače poimenujejo. Eden takih je srkajoči um: vsak otrok ima sposobnost, da srka vtise, dražljaje in izkušnje iz okolja in jih ponotranji na nezavedni ravni.
Druga sposobnost, ki jo je odkrila prek opazovanja otrok, so občutljiva obdobja: neki strnjen čas, ko je otrok posebej dojemljiv za točno določeno znanje. Recimo za učenje jezika, za gibanje, za red. Ta občutljiva obdobja nekateri sodobni strokovnjaki imenujejo kritična obdobja, tudi zlata okna, okna priložnosti. Če otroku takrat, ko je posebej dojemljiv za določeno znanje, tega ne ponudiš, bo tisto obdobje zamudil in bo kasneje to veščino zelo težko ali veliko težje osvojil. Otrok pa, če ga opazuješ, pokaže zanimanje; to pomeni, da neko stvar ponavlja in pogosto posega po njej. Tipičen primer je materni jezik, za katerega je otrok izjemno občutljiv med prvim in šestim letom. Takrat se precej enostavno nauči fonetiko, stavčno strukturo itd.
Tretje odkritje Montessorijeve je zavedanje, da otrok v sebi skriva notranjega učitelja, ki otroka vodi oz. usmerja, kaj iz okolja vzeti in kaj ne. Otrok tako iz svoje okolice vsrkava, kar potrebuje. Prav zato je tako pomembno t. i. pripravljeno okolje, iz katerega otrok srka stvari, in kakšna je oseba, ki predstavlja vez med njim in okoljem. Vzgojiteljeva naloga je, da otroka opazuje in tako zna izbrati ustrezen material, ga ponuditi na pravi način in v otroku prižgati globoko zanimanje.
Pedagogika montessori pripravlja otroka na konkretno življenje, ne na virtualno. Pomembno je poudariti tudi, da je tisti, ki je aktiven, otrok in ne odrasla oseba. Odrasla oseba otroka opazuje, mu ponuja stvari, je opazovalec in ne nekdo, ki mora otroka zabavati. Otrok potrebuje nekoga, ki mu bo pomagal, da lahko dejavnost sam naredi. In to je glavna usmeritev vzgoje montessori: »Pomagaj mi, da naredim sam.«
Pogost očitek vzgoje montessori je, da spodbuja zgolj tiste dejavnosti, za katere otrok kaže interes. Podpirate torej permisivno vzgojo?
Maria Montessori govori o svobodi znotraj meja. To pomeni, da je prav, da ima otrok možnost svobodne izbire in možnost odločiti se, kaj bo delal in koliko časa bo nekaj delal, naša naloga je, da ga spodbujamo, da stvar dokonča. S tem trenira tudi vztrajnost in voljo, kar je zelo pomembno.
Otrok svobodno voljo razvija tako, da svobodno izbira. A tudi svoboda ima okvir, ki pa ga določijo odrasli. V skupini smo to vzgojitelji, ki določimo, katere materiale bomo uporabljali v okolju, na kakšen način jih bomo predstavili in ponudili. Otrok pa je svoboden v izbiri. V tem, kako z njimi dela. Pravilo je zelo jasno: z materiali delamo spoštljivo in pri delu ne motimo drugih. Ta svoboda je varna, je pa tudi povezana z disciplino.
Ker je otrok svoboden znotraj meja, bo razvil samodisciplino in motivacijo, sposobnost odločanja in prilagajanja. Prilagajanja pa zato, ker je v naših skupinah namensko zgolj po en material (op. p. material = didaktičen pripomoček). In ko je en material zaseden, ga drugi ne more vzeti. Lahko počaka nanj in pri tem ne moti drugega, ali pa med tem izbere nekaj drugega. In to je priprava na življenje. Ker v življenju ne bo mogoče, da ...