Čeprav je odnos do denarja ena od bistvenih tem njegovega raziskovanja, je tudi sam potreboval nekaj časa, da se je naučil upreti impulzivnim nakupom predvsem tehnoloških napravic, za katere so mu oglase ponujala družbena omrežja. Našel je »preprosto« rešitev: ohlajevalno obdobje 48 ur pred končno odločitvijo o nakupu. Prihraniti danes, da boš imel jutri, je koncept, ki ga je težje živeti, kot v mislih sprejeti kot smiselnega.
Poleg tega Ariely poudarja pomen premišljenega zapravljanja in varčevanja. Njegovi štirje ključni nasveti so usmerjeni v preprečevanje impulzivnih nakupov, premišljeno trošenje, izogibanje dolgovom in razmislek o dolgoročni finančni varnosti. Ariely svojim študentom svetuje, naj se izogibajo velikim izdatkom takoj po pridobitvi prvega rednega dohodka ter naj raje vlagajo v prihodnost, pri čemer naj upoštevajo tudi teorijo, ki pravi, da se ljudje vedno vrnejo na svojo osnovno raven sreče, ne glede na življenjske dogodke ali nakupe.
»Eden od elementov denarja je, koliko pozornosti mu posvečamo,« pravi Dan Ariely, strokovnjak na področju obnašanja potrošnikov. Foto: Osebni arhiv
Konservativnost in »pogum« za tveganje
Arielyjevi nasveti veljajo globalno – njegove nasvete o naši predvidljivi nerazumnosti in skritih silah, ki oblikujejo naše odločitve, lahko berete tudi v slovenskem jeziku –, Slovenci pa smo v odnosu do denarja precej zanimivi. Po eni strani smo izjemno konservativni, po drugi strani pa se odločamo za zelo tvegane finančne poteze. Znani smo po tem, da varčujemo na bankah, ne da bi svoj denar plemenitili, smo zelo previdni, kadar gre za vlaganje v delnice, hkrati pa brez pomislekov zmečemo denar v kriptovalute.
Kljub splošni konservativnosti Slovenci pogosto kažemo tudi neobičajne potrošniške navade, ki presegajo naš življenjski standard. Če si ...