Neverjetno življenje oblikovalke, ki je oblačila Hollywood in ljubimkala z Greto Garbo
Čeprav je danes skoraj pozabljena, so si modni strokovnjaki enotni, da je bila Valentina pionirka glamurja na rdeči preprogi. Zaupale so ji ikone zlate dobe Hollywooda, med katerimi je bila največja Greta Garbo, s katero sta spletli tudi izredno nenavadno prijateljstvo.
Lepotica, fatalka, perfekcionistka, pa tudi lažnivka in trmoglavka, so besede, s katero so biografi opisali ukrajinsko oblikovalko, katere življenje je bilo daleč od dolgočasnega, saj se ni zapirala v svoj modni studio, ampak je vse svoje kreacije ponosno sama razkazovala v javnosti.
Na begu iz Rusije spoznala milijonarja
Valentina Nicholaevna Sanina se je rodila leta 1899 v Kijevu, ki je bil takrat pod okupacijo Ruskega imperija. O njenem otroštvu in družini je znanega zelo malo, saj o tem Valentina po begu v Ameriko nikoli ni govorila v javnosti. Vse, kar je razkrila o svojem preteklem življenju, je bilo, da je študirala igralstvo in balet ter nastopala v gledališču, leta 1917, ko je izbruhnila Oktobrska revolucija, pa je bila prisiljena pobegniti iz Rusije.
Komaj sedemnajstletna naj bi na železniški postaji v Sevastopolu spoznala ruskega milijonarja Georgea Schleeja, ki se je nemudoma ponudil, da zaščiti mlado lepotico, ki je pri sebi skrivala družinske dragulje, Valentina je namreč kasneje v življenju trdila, da se je rodila v aristokratsko družino (kar ni povsem verjetno) in je zato pobegnila pred boljševiki.
PREBERITE ŠE -> Sloviti oblikovalec, ki je ustvaril obleko, v kateri so pokopali Marilyn Monroe
S Schleejem, ki je kasneje postal njen mož, sta Valentinine dragulje zamenjala za grške potne liste, ki so jima omogočili potovanje v zahodno Evropo, kjer sta preživela naslednjih nekaj let razpeta med različnimi kraji in državami, leta 1923 pa sta se vkrcala na čezoceansko ladjo in odplula v obljubljeno deželo, ameriškemu snu naproti.
Igralstvo zamenjala za oblikovanje
Zakonca sta se ustalila v New Yorku, kjer se je Valentina sprva poskusila uveljaviti kot igralka, a zaradi močnega ruskega naglasa ni dobila nobene vloge. Je pa s svojo lepoto in oblačili, ki si jih je šivala sama, pritegnila veliko pogledov, saj se je močno razlikovala od žensk divjih 20. let prejšnjega stoletja, ki so vse nosile kratke bleščeče obleke in krila. Valentina je po drugi strani naokrog hodila v dolgih ekstravagantnih oblekah, ki niso imele veliko okraskov, a so imele izredno elegantne linije.
To se je izkazalo za izredno dober marketing, ko je Valentinin mož na newyorški borzi z vlaganjem v delnice zaslužil zajetno bogastvo in se lotil financiranja gledaliških produkcij. V gledališki svet je potegnil tudi svojo ženo, ki je na številnih dogodkih očarala vplivne Američanke in Američane, kmalu pa so k njej začele pristopati ženske z željo, da tudi njim izdela podobna oblačila, kot jih je nosila sama.
PREBERITE ŠE -> Neverjetno življenje prve ženske milijonarke, ki je s prodajo kreme ubežala revščini
Mlada emigrantka je tedaj začutila, da njeno poslanstvo morda ne leži v igralstvu, ampak v modnem oblikovanju, in leta 1928 na aveniji Madison odprla svoj modni salon, ki ga je poimenovala Valentina's Gowns (Valentinine večerne obleke, op. p.).
A gledališkega odra ni povsem odpisala, leta 1933 je namreč prejela tudi prvo naročilo za izdelavo kostumov predstavo na londonskem West Endu, in ko so kritiki po premieri kostume ocenili za boljše od igre, je postala tako slavna, da so ji oblikovanje kostumov zaupali na slovitem Broadwayju, kasneje pa tudi v Hollywoodu. O njeni kostumografiji so kritiki zapisali, da je bila tako dobra, da so oblačila na odru začela igrati še preden so igralke odprle usta.
Ženske, ki so ji ugovarjale, je spodila
Valentina pa ni igralke oblačila samo na odru, do sredine 30. let prejšnjega stoletja so se nanjo obračale največje zvezdnice tistega časa, od Glorie Swanson in Lillian Gish do Katharine Hepburn in Grete Garbo, pa tudi znane Newyorčanke iz dveh najbolj premožnih ameriških dinastij Vanderbilt in Whitney.
Oblikovalka je vsako kreacijo ustvarila unikatno, kot so to počeli francoski oblikovalci visoke mode. Zgledovala se je po delu Parižank Madeleine Vionnet in Madame Grès, njena posebnost pa so bile enobarvne večerne obleke do tal z dramatičnimi dekolteji in pogosto razgaljenim hrbtom. Ni verjela v modne trende, ampak si je prizadevala ustvarjati brezčasno eleganco, glede tega pa je nekoč slavno izjavila: »Zadeni stoletje in pozabi na leto!«
Bila je perfekcionistka, odločna in trmasta, enako pa je zahtevala tudi od svojih strank. Ne glede na njihov status v družbi ali premoženje je namreč želela, da pridejo v njen atelje na številna pomerjanja. Prav tako ni trpela ugovarjanja. Če ji je katera stranka povedala svoje mnenje ali se z njo prerekala o kreaciji, jo je nagnala iz svoje delavnice in ji ni bilo več dovoljeno stopiti v Valentinino modno hišo. Kot oblikovalka si je jemala vso pravico, da ona najbolje ve, kaj pristoji njeni klienteli.
Kljub tako strogemu pristopu so ženske Valentino oboževale in pri njej puščale celo premoženje. Njene obleke so stale okrog 600 ameriških dolarjev, kar je bilo za tiste čase ogromno, poleg tega pa je Valentina redko oblikovala samo eno obleko na stranko, ampak je najpogosteje sprejemala naročila za ustvarjanje celotne garderobe.
Ena izmed zvezdnic, ki je imela največ Valentininih kreacij, je bila Greta Garbo, ki naj bi v omari imela kar tretjino oblek s podpisom ukrajinske oblikovalke.
Prijateljici in ljubimki
S filmsko zvezdnico sta spletli tudi izredno tesno prijateljstvo, za katerega nekateri biografi menijo, da je bilo celo romantično in da sta ženski bili nekaj časa ljubimki. Vsekakor je Valentina imela velik vpliv na Greto, saj se je igralka kmalu preselila v stanovanje v Valentinini zgradbi, da sta si bili še bližje.
Oblikovalka je zvezdnici narekovala, kaj na bere in kako se naj oblači, ker sta si bili vizualno podobni in je Garbova posvojila Valentinin stil, pa so ju v javnosti pogosto zamenjali druga za drugo. Menda naj bi se Valentina včasih tudi podpisala kot Greta, ko so jo oboževalci zamešali za filmsko igralko.
Garbova je tako postala Valentinin največji živi oglas, a se je njun odnos zakompliciral, ko se je v Greto zagledal Valentin mož George Schlee. Nekateri viri trdijo, da so bili vsaj na začetku vsi trije romantično prepleteni, dokler se Schlee ni odločil zapustiti Valentine zaradi Grete.
Iz uradnih dokumentov ni razbrati, da sta se Schleejeva kdaj tudi ločila, je pa George vsekakor javno ljubimkal z Greto in na koncu leta 1964 tudi umrl ob njej na romantičnem potovanju v Pariz, kjer je doživel srčni infarkt.
Sovražnici do groba
Valentina je sama organizirala možev pogreb, ki pa se ga Garbova ni udeležila, in takrat je bilo njunega prijateljstva nepreklicno konec. Čeprav sta še obe naprej živeli v isti zgradbi v New Yorku in bili sosedi, sta poskrbeli, da se nikoli več nista srečali v živo. S pomočjo posrednikov sta dorekli strog urnik, kdaj bo katera izstopila iz stanovanja, da se le ne bi zagledali, kaj šele spregovorili.
Ta do potankosti preračunani ples se je vlekel več kot dve desetletji, vse do Valentinine smrti 14. septembra 1989. Ukrajinska oblikovalka je bila tedaj stara 90 let in je že dalj časa trpela za Parkinsonovo boleznijo. Pokopali so jo 18. septembra, ironično prav na Gretin 84. rojstni dan, njena odtujena prijateljica pa je nato umrla pol leta kasneje.
PREBERITE ŠE -> Prva ženska modna oblikovalka, po kateri se je zgledovala Coco Chanel
Valentina je že več kot 30 let pred smrtjo zaprla svojo modno hišo in se upokojila. Čeprav je bilo povpraševanje po njenih kreacijah v 50. letih še veliko, je bila odločna, da moraš kariero zaključiti na vrhuncu in tako je leta 1957 prenehala z modnim oblikovanjem. Do konca svojega življenja naj bi živela skromno, saj je njen mož vse svoje premoženje po smrti namenil Garbovi.