To poletje ste najbolj opozorili nase s prav posebno razstavo v Botaničnem vrtu, ki ste jo naslovili Slovanka. Za kaj gre?

Projekt Slovanka je kolekcija avtorsko potiskanega tekstilnega nakita z navdihom v slovanski folklorni umetnosti, v njenih rastlinskih vzorcih in motivih. Ob raziskovanju ljudske obrtne umetnosti sem se najbolj navdušila nad cvetjem in drugim rastlinjem, značilnim za določeno deželo današnjega »slovanskega« ozemlja, ki je upodobljeno na vsakdanjih predmetih. S tem navdihom sem oblikovala vzorce, ki v sodobni tehniki tiska na tekstil ter na geometrijskih oblikah elementov nakita oživljajo vez med ljudskim in sodobnim ter med naravo in človekom, ki je od nje čedalje bolj oddaljen.

Ko pomislim na modo, najprej pomislim na trajnost – ali je res treba kupovati toliko poceni oblačil? Ali res tako najbolje izražamo svoj osebni slog?  

Kdo vas je pravzaprav navdušil, da postanete oblikovalka tekstilij, ali ste že od nekdaj vedeli, da bi to radi počeli?

Spomnim se, da sem že majhna rada risala obleke, polne zvezke jih imam, in že v osnovni šoli sem »vedela«, da bom modna oblikovalka. Še zdaj imam shranjen svoj prvi izvod ameriškega marčevskega Vogua iz leta 1994, z Lindo Evangelisto v rožnatem Chanelovem kostumu na naslovnici. Po gimnaziji sem se vpisala na naravoslovnotehniško fakulteto, smer oblikovanje tekstilij in oblačil, in poleg študija oblačil vzljubila risanje in slikanje ter oblikovanje tekstilij. Med študijem in po njem sem najprej delovala kot oblikovalka oblačil, katerih rdeča nit je bil tisk. Tako sem se vedno bolj izražala z oblikovanjem risb, podob in vzorcev za tisk na tekstilije in poleg oblačil te izražala tudi na drugih izdelkih, modnih dodatkih, dodatkih za dom in tekstilnih »igračah«.

Foto: Ana Gale In Matevž Kostanjšek

Kaj najraje oblikujete?

Zadnje čase me najbolj zanima, kako bo določen vzorec ali podoba zaživela na točno določeni obliki. Torej ne le kot plosk tekstilni (pol)izdelek ali generičen vzorec za tisk, ki ga lahko uporabiš in ponavljaš na nešteto različnih predmetih, saj se mi zdi, da tako malo izgubi svojo vrednost in karakter. Pri oblikovanju za tisk na izdelke me zanima, kako se bo tisk prilagodil zakonitostim neke oblike, kroju oziroma tridimenzionalnosti. Hkrati pa kroj izdelka prilagajam vzorcu, da se ta optimalno izrazi. Rada ugotavljam, kako tisk oziroma vzorec potuje okrog telesa, kako se konča, kako se ujame v šivu in nadaljuje na drugi strani, kako lahko vizualno spremeni podobo oblike. Ponavadi vsak vzorec oblikujem z mislijo na končno obliko (tekstilnega) izdelka – torej tako risba kot kroj večinoma nastajata skupaj ali vsaj z mislijo drug na drugega. 

Od svojih igrač še zdaj hranim modrega medvedka, ki sem ga imela kot otrok, prav tako ne bom nikoli pozabila svojega tretjega rojstnega dne, ko mi je mama iz Pariza prinesla prvo barbiko z ogromno škatlo modnih pariških oblek. 

Kje poiščete navdih oziroma kje vas ujame?

Blizu mi je vse, kar je organsko, kar najdem v naravi, že od nekdaj me svet barv in vzorcev, ki jih najdeš v naravnem okolju, najbolj prevzema. Že samo en cvet travniške cvetlice ima toliko lepih barvnih kombinacij, ali ribe koralnih grebenov, perje rajskih ptic ... Pa tudi podobe rastlin in živali, vzorci kamnin, mikro- in makropogled na svet narave. Rada se seznanjam z življenjem živih bitij, biologijo. Občudujem tudi kulture in etno oblačila ter predmete narodov po svetu, tako raznovrstne in tako značilne vsaka zase. Zelo pri srcu so mi tudi zgodbe in pravljice, tiste stare, ponarodele in ljudske. Zdijo se mi zelo pristne, včasih prismuknjene, drugič pa izražajo vso človeško resnico, v dobrem in slabem. Ker pa živim v urbanem okolju, se mi zdi pomembno, da pri oblikovanju upoštevam način življenja sodobne družbe, ki pa se bo moral zaradi vseh kriz precej spremeniti. Velik navdih, izziv in ne nazadnje odgovornost je oblikovati premišljeno ter trajnostno za današnji in jutrišnji svet. 

Zakaj je vaš nakit drugačen, bolj poseben in komu ga namenjate?

Nakit Slovanka ni le nakit za telo, temveč tudi za dom, prostor. Je večnamenski – ko ga ne želite več nositi na telesu, ga lahko obesite na zid sobe, položite na stol ali mizo. Tako da prostoru nov značaj, lahko tudi spomin na korenine ali opomin na naš odnos do narave. Kolekcija Slovanka je tako imenovana počasna kolekcija: vsak motiv je najprej ročno izrisan, posamezni elementi nakita so ročno šivani in s tem tudi poklon umetniško-obrtnemu delu. Lahko se sestavlja iz več elementov, kot je kocka, tetraeder ali skupek geometrijskih likov, v isti barvi ali večbarvnih kombinacijah. V celoti je izdelan iz skrbno izbranega tekstilnega materiala, ki je preprost za vzdrževanje in je ostal od prejšnjih kolekcij. Namenjen je vsem, ki so jim blizu barviti in pestri svet rastlinja ter sodobni modni dodatki in dodatki za dom.

Kaj pa oblačila, kakšen slog je značilen za vaše oblikovanje in v katere materiale najraje zarežete? Kaj vam pomeni moda?

Trenutno se ukvarjam bolj z oblikovanjem drugih izdelkov, saj v modi ne vidim več toliko izziva za lastno izražanje, pa ne zaradi oblikovanja, temveč bolj zaradi narave potrošnika, ki v večini prisega na cenejšo, »hitro« modo. Kadar izdelujem modne dodatke in dodatke za dom, pa rada uporabim tiste materiale, ki se bodo najbolje tiskali. Zadnje čase tiskam na kakovosten bel poliestrni material za tiskanje s sublimacijskim tiskom. Ta tisk je eden izmed bolj ekoloških, saj gre za proces, pri katerem je edini odpadek papir, ki ga je mogoče reciklirati in ga uporabim za embalažo, prav tako se ne uporablja voda za izpiranje in tudi barve tiska vlakno obarvajo ter se ne spirajo s površine. Ko pomislim na modo, najprej pomislim na trajnost – ali je res treba kupovati toliko poceni oblačil? Ali res tako najbolje izražamo svoj osebni slog? Sama se sicer vedno bolj oblačim udobno in praktično, na trenutke že kar športno, saj vzgajam dva mulčka in se trenutno tako najbolje počutim. Ko pa se uredim za kako priložnost, rada oblečem kak svoj starejši kos ali kos slovenskega oblikovalca, ki je edinstven in absolutno vreden svoje cene. Zato pri svojem oblikovanju ne sledim modi, ampak izhajam iz lastnega izražanja domišljije, navdiha, raziskav in konceptov. Tako nastajajo specifični kosi, ki bodo vedno pripovedovali določeno zgodbo in se ne bodo uklonili trenutnim zapovedim.

Med dodatki za dom so tudi prikupne igrače. Od kod izvirajo podobe in ali nam zaupate, kakšno punčko ali medvedka ste imeli sami v otroštvu?

»Igrače« sem začela oblikovati med magistrskim študijem, ko sem raziskovala oblikovanje ilustriranih junakov, tako imenovani character design. Te igrače niso namenjene otrokom, ampak odraslim, saj velikokrat izražajo tabuje; gre za vizualno komunikacijo, ki je precej neposredna. To sem naredila pri magistrski kolekciji Urška in povodni mož, ki je takrat požela kar veliko zanimanja, prodala sem kar nekaj lutk. Pri kolekciji Bajka pa sem se bolj osredotočala na detajle čipkarske tekstilne dediščine in jih s tiskom osmislila na podobah bajeslovnih živali naših ljudskih pravljic. Izbrala sem živali, ki niso klasično »ljubke«, ampak tiste, ki jim velikokrat pripišemo najslabše človeške značilnosti – to pa zato, ker take v resnici niso. So živali, vsaka s svojim značilnim načinom življenja, in bolj ali manj uspešno sobivajo z nami. Želim si, da bi jih bolj spoštovali in se zavedali njihove edinstvenosti. Od svojih igrač pa še zdaj hranim modrega medvedka, ki sem ga imela kot otrok, prav tako ne bom nikoli pozabila svojega tretjega rojstnega dne, ko mi je mama iz Pariza prinesla prvo barbiko z ogromno škatlo modnih pariških oblek.

Kakšen motiv na okrasni blazini pa polepša dom in kateri barvni odtenki so najbolj pozitivni?

Težko govorim na splošno, saj menim, da je vsak človek drugačen in ima svoj pogled na estetiko, lahko pa rečem, da naš dom olepšuje blazina s potiskom divjega petelina iz kolekcije Bajka, saj tudi barvno poudarja sicer bolj umirjen interier. Svoje izdelke vidim v bolj umirjenem, naravnem interieru, kjer pa dodatki z živobarvnimi poudarki in detajli spreminjajo vzdušje doma ali prostora. Tudi barva drugače vpliva na vsakega posameznika, in kar je za nekoga pozitivno, je lahko za drugega dolgočasno in obratno. V svojem domu uporabljam dodatke za dom tistih barv ali barvnih kombinacij, ki najbolje dopolnjujejo in osmišljajo bivanjski prostor, v katerem se vsi počutimo dobro.

Katera je vaša najljubša ljudska pravljica?

Moje navdušenje nad pravljicami je odvisno od obdobja ali počutja, ko jih berem, preučujem. Vsaka je navdihujoča ali se me po svoje dotakne. Trenutno mi je blizu tista o krivopetnicah in zlatorogu, morda zato, ker smo zaradi sinovega navdušenja nad gorskimi cvetlicami vsi v družini postali po malem »botaniki«. V pravljici se namreč zlatorogova kri spremeni v triglavsko rožo oziroma bleščeči prstnik, ki raste po naših prelepih gorah. Gorsko okolje je tudi moje najljubše, tam čutim nekaj najbolj primarnega, povezanost s celoto, izpolnjenost in mir.