Naša tokratna sogovornica že vse od začetka profesionalne poti ustvarja unikatna oblačila. Med prvimi so bila taka z ročno naslikanimi vzorci v zelo mešanih tehnikah. Nemalokrat je šlo za sliko, naslikano na svilo, navdihnjeno z vzorci starodavnih kultur, ki jo je nato vkomponirala v oblačilo. Nekaterih tehnik se je naučila na tečajih v Italiji, v glavnem pa je to, kar dela danes, rezultat mojstrstva, ki se izpopolnjuje s prakso.

Pred leti ste izstopali predvsem z izvirnimi modnimi stvaritvami, med drugim z vkomponirano idrijsko čipko, sedaj pa se bolj posvečate slikanju na tekstil in oblikujete bivalne prostore. Kako prepletate vso svojo ustvarjalnost?

S slikanjem na tekstil se ukvarjam od nekdaj, le da je to enkrat bolj, drugič manj izraženo. Slikanje sem uporabila tudi zato, da sem sestavila celoto, ki sem si jo zamislila. Namesto da bi iskala primeren vzorec za izdelek ali projekt, sem ga naslikala sama. Tako so nastale ročno poslikane modne stvaritve in ja, včasih je bila v sliko vkomponirana tudi idrijska čipka. Ko sem pri dokončanju interierja potrebovala »prave« blazine, sem jih naredila sama, tako da sem prej poslikala blago. Ker se mi je zdelo iskanje ustrezne zidne tapete za manjšo površino prezapleteno, saj je stranka želela zelo minimalističen vzorec, sem posegla po starih tehnikah pleskanja in ga naslikala. Ustvarjalnost je moja življenjska dejavnost in poklic, zato dizajn in umetnost živim. Gre za leta praktičnega dela in leta učenja barvne teorije, oblikovanja, zgodovine umetnosti …


Foto: Kristian Petrovčič


Letos na pomlad je torej zaživela vaša linija DAMIANA illustrated lifestyle, v kateri ste združili slikanje, tekstil in interier. Nam zaupate malo več o tem?

Linija DAMIANA je logična posledica vsega dosedanjega dela, združila sem znanje, mojstrstvo in leta izkušenj. Vzorec ali sliko, ki sem jo naslikala, sem pri oblikovanju želela večkrat uporabiti. Da bi imela blago, izdelke ali tapete z lastno motiviko vedno pri roki, sem začela, tako kot vsak oblikovalski projekt, z raziskovanjem. Vzporedno sem slikala, dopolnjevala vzorce in razvijala izdelke od ideje do izvedbe.

Kako se lotite dela, kaj vas najbolj motivira pri oblikovanju?

Poskušam upoštevati letni cikel, v modi bi temu rekli sezono. Ne slikam vsak dan, lahko tudi po več tednov skupaj ne. Da nastane vzorec ali slika, si vzamem veliko časa za skice, kompozicijo in barvno študijo. Ko je slika narejena, prideta na vrsto računalniška obdelava in oblikovanje vzorca, nato dizajn izdelka, izbira materialov. Narediti je treba smiselne kolekcije izdelkov. Oblikovanje je vedno kompleksen proces, sestavljen iz raziskovanja, načrtovanja, obdelave, običajno delam več vzporednih del hkrati, gre za delo, ki zahteva čas. Mogoče je za moje oblikovanje najpomembnejši vidik trajnost izdelka, tako delam že od nekdaj, več kot 20 let, in ne šele zadnja leta, ko že vsi govorijo o trajnostnem načinu proizvodnje in porabe. Največkrat me najbolj motivira zadovoljna stranka, ki se nenehno vrača, enkrat za eno, drugič drugo stvar, in se zaveda, da unikat ne nastane čez noč in s katero lahko spletam njen in svoj življenjski slog.

Če deluješ iskreno, se negovana življenjska načela kažejo tudi pri delu. Da bo dobro narejeno, si zanj skušam vzeti dovolj časa in vsak dan znova potrebujem merico poguma, da si drznem poslušati svoj notranji glas.    

Od kod pa načrpate navdih, kaj vas res tako očara, da želite nato to prenesti na izdelek?

Če si senzibilen, lahko najdeš navdih povsod, kamor koli se obrneš, v vsaki sliki, ki jo oko zaobjame. Zdi se mi, da nosim v sebi zbirko v življenju nabranih vizualiziranih spominov. Nastanek vzorca je skoraj vedno najprej mešanica spomina, novih družbenih in naravnih pojavov ter trenutnega trenda.

Katere materiale najraje izberete za poslikavo, na primer pri modnih rutah?

Sem velika ljubiteljica tega nepogrešljivega oblačilnega kosa. Šale so nosili že od antike, z njimi so si v toplih krajih brisali znoj, v mrazu ovijali vrat. V 16. in 17. stoletju so bile razlike med vojaškimi čini prepoznavne tudi z ruto. Više rangirani vojaki so nosili svilene šale, drugi pa bombažne. Svilene rute so za zaščito, zavezane čez usta, uporabljali piloti prvih letal. Danes letalske posadke nosijo na njih natisnjen emblem družbe. Šale in ogrinjala najdemo tudi v vseh verah, daljnih kulturah ter športu. Svila je material, ki da najlepši odboj svetlobe. Barve, torej. Njena slaba stran je visoka cena. Za sodoben način življenja pridejo najbolj v poštev viskozne ali bombažne rute, ki so lahke za vzdrževanje. V vsaki garderobi pa je zaželena tudi kakšna svilena, zato za šale in rute uporabljam večji spekter materialov: bombaž, viskozo, šifon in pravo svilo.


Foto: Kristian Petrovčič



Kaj pa okrasne blazine, dekorativno blago in tapete, kakšni morajo biti na otip oziroma kako šelestijo?

Sama blazine uporabljam najprej zaradi funkcije. Saj veste, po vsem dnevu, preživetem naokrog, je blazina na domači zofi najudobnejša. In ker je mnogim domače vzdušje pomembno, mora biti tudi lepa in se skladati s celotnim interierjem. Povečini za blazine uporabljam različne vrste bombažnega blaga. Za poletne blazine je primerna mešanica lanu in bombaža, pozimi dodam kakšno mehko žametno blazino. Za piko na i je prava šelesteča blazina iz šantunga. Dekorativno blago sem dodala v kolekcije zato, ker je nemalokrat interierju treba dodati nekaj karakterja. Če kakšen oblazinjen pohištveni kos, mogoče tabure, oblazinjene stole ali fotelj oblečemo v vzorec in eno (pravo) steno tapeciramo s skladnim vzorcem, lahko naredimo čudež. Priporočam pa, da si za večje posege v prostor najamete usposobljenega oblikovalca, saj atmosfera lahko hitro postane prenasičena, če ni premišljeno izvedena. Pri oblikovanju se zato držim načela manj, toda bolje (Dieter Rams).

In barve? Katere so najbolj vaše in kako jih namešate do popolnega učinka?

Barve so zame posebno poglavje. Za barvne študije si vzamem kar nekaj časa, potem ko je glavna skica vzorca izdelana. Običajno namešam kar nekaj odtenkov, da dobim pravega. Kasneje vzorcu dodajam barvne podlage, za katere naredim dodatne barvne študije. Za izdelke, ki so digitalno tiskani, je treba narediti še poskusne odtise, saj drugačna podlaga deluje drugače. Barvna paleta mora biti v harmoniji. Barve mora biti ravno prav tudi po količini. Trenutno mi je najbliže monokromatska modro-zelena paleta. Je pa izbira velikokrat odvisna od naročnika, barvnih smernic, tematike …

Katerega naslikanega vzorca na izdelku se nikoli ne moremo naveličati?

Tistega, ki ga izberemo zato, ker nam je res všeč. Ker je pritegnil naš pogled in ker mogoče vsakič opazimo na njem drugo podrobnost. Nekako deluje na nas kot dragulj, ki si ga izmed mnogih izberemo sami.

Zakaj morajo okna imeti zavese?

Ni treba, da imajo vsa okna zavese, lahko pa zavese visijo tudi kje, kjer ni okna.


Foto: Kristian Petrovčič


Kaj pa menite o letos tako zelo modnih ruticah za lase? Ste že izdelali kakšno in jo tudi sami nosite?

Letos so sicer modne rutice v laseh, uporabne pa so različno. Sama si jo privežem v pentljo na torbico, ko želim popestriti preprost enobarven modni slog, hkrati pa jo imam pri roki za kak drug namen. Lahko je v pentljo zavezana okrog vratu, prevezana okrog klobuka. Nosimo jo kot zapestnico ali uporabimo za zavezovanje zavese.

Zakaj je tudi potisk na posteljnini zelo pomemben?

Ni pomembno, da je potisk, pomembno je, kakšen je, če je. Posteljnina naj bo barvno čim bolj ubrana s celotno spalnico. Lahko je minimalistična, bela, če ima prostor druge elemente, ki vnašajo v spalnico mehkobo. Če ste ljubitelji potiska, svetujem, naj vzorec ne bo ostrih oblik in preveč agresivnih barv.

Je z vzorci na tekstilu tako kot z drugimi vzorci v življenju? Nam zaupate svoje vodilo?

Če deluješ iskreno, se negovana življenjska načela kažejo tudi pri delu. Da bo dobro narejeno, si zanj skušam vzeti dovolj časa in vsak dan znova potrebujem merico poguma, da si drznem poslušati svoj notranji glas.