Vprašajte strokovnjaka

Lahko delodajalec zahteva nečloveške norme?

Zaposlena sem v enem izmed tujih trgovskih podjetij v Ljubljani. Naša trgovina slovi po tem, da moramo prodajalke dosegati izredno visoko normo pri delu (zelo hitro delo na blagajni). Razumem, da je to v interesu delodajalca, vendar opažam, da smo prodajalke zato čedalje bolj izmučene. Ko sem sodelavke vprašala, ali se jim ne zdi, da delodajalec s tem krši zakon, so mi odgovorile, da tako pač je in naj bomo vesele, da imamo službo. Pa gre res samo še za to? Zanima me, ali s tem, ko nas delodajalec sili, da delamo z nečloveško postavljenimi normami, krši zakonodajo? In ali me lahko, če ritma ne bom več zmogla, doleti celo odpoved pogodbe o zaposlitvi zaradi nesposobnosti?

Jerica iz Horjula

Normativi ne smejo biti nestvarni

»We live in the age of the over-worked, and under-educated; the age in which people are so industrious that they become absolutely stupid.« Oscar Wilde. Torej: živimo v obdobju pretiravanja z delom in pomanjkanja izobrazbe; v obdobju, ko so ljudje tako okupirani z delom, da postajajo absolutno neumni.

Oscar Wilde je sicer živel v 19. stoletju, torej v obdobju velikega industrijskega buma, v katerem so si kapitalisti dali duška in poskusili za ustvarjanje čim večjih dobičkov iz zaposlenih iztisniti vse atome moči, seveda tudi v škodo njihovih osnovnih socialnih pravic. Sladke sanje (neoliberalnih) kapitalistov ostajajo enake v 21. stoletju: maksimiranje dobičkov na račun čim bolj brezpravne in po možnosti poneumljene delavske raje je njihov ultimativni fetiš, ki ga bolj ali manj uspešno zavira le še delovnopravna zakonodaja.

In da se razumemo – ne govorim o »normalnih«, človeških delodajalcih na eni strani ali o lenih delavcih, specialistih za »bolniške«, na drugi, ampak o patoloških odnosih, v katerih se delodajalci prav nič ne ozirajo na dobro počutje svojih zaposlenih, ampak kot hipnotizirani sledijo svoji edini mantri – dobičku, ne glede na žrtve in posledice.

Taki odnosi seveda niso zdravi in dolgoročno kličejo k utemeljenemu revoltu zaposlenih. Sam pa menim, da taki odnosi z zornega kota delodajalca niso niti inteligentni. Vsak pameten delodajalec namreč ve, da se mu z nečloveškim izkoriščanjem delovne sile (pa naj bo ta še tako krotka, ubogljiva in prestrašena) na dolgi rok ne piše nič dobrega. Prej ali slej bo namreč imel v podjetju delovno inšpekcijo, nanj bodo pritiskali sindikati, zaposleni mu bodo grozili s tožbami.

Tudi sam sem že doživel nenormalno hitenje prodajalk za blagajniškim pultom v nekaterih naših trgovinah in iskreno rečeno se mi je takšna poslovna praksa zdela nekoliko smešna, saj so se pred blagajno običajno gnetli trije kupci, ki niso imeli časa izdelkov zložiti v vrečke, medtem ko je prodajalka čakala in ni delala nič. V čem je torej smisel?

Odgovori na vaša vprašanje niso preprosti, saj so povezani s postavljanjem še dopustnih normativov (zahtevane delovne storilnosti) delodajalca. Ta pri postavljanju normativov ni povsem avtonomen, ampak se mora držati tudi zakona in drugih predpisov, izdanih na njegovi podlagi. Vendar pa je pomembno, da ti normativi ne smejo biti nestvarni, saj jih kot take delavci – objektivno – ne morejo dosegati. Bistveno vprašanje je torej, ali je zahtevana hitrost za delo pri blagajni prestrogo postavljena, nestvarna, kar pa je težko reči, saj jo očitno nekateri zaposleni zmorejo, drugi pač ne.

Sodna praksa je sicer enotna glede stališča, da ne sme biti razlog za odpoved pogodbe o zaposlitvi iz razloga nesposobnosti, če delodajalec postavi delavcem previsoko normo za doseganje delovnih rezultatov, a je ne dosežejo. Če pa se izkaže, da je postavljena norma v skladu z zakonom, je nedoseganje lahko tudi razlog za izgubo zaposlitve.

Or use your account on Blog

Error message here!

Hide Error message here!

Forgot your password?

Or register your new account on Blog

Error message here!

Error message here!

Hide Error message here!

Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link to create a new password.

Error message here!

Back to log-in

Close
Več informacij ONAPLUS.SI Logo

Zakaj imamo v uredništvu One radi piškotke?

S potrditvijo piškotkov nam omogočate uporabo analitičnih orodij, s katerimi izvemo, kaj radi berete in česa ne. Želimo ustvarjati kakovostne vsebine, ki jih boste z veseljem prebirali, zato vas prosimo, da potrdite piškotke na spletnih mestih Dela d.o.o.

STRINJAM SE
newsletter
onaplus logo

Prijavite se na e-novice in bodite na tekočem!

Nadaljuj na prijavo >
newsletter
onaplus logo

Naročite se
na OnaPlus in izkoristite
25% popust!

NAROČI SE